Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
A friss adatok szerint a balatoni turizmus elrugaszkodott a 2009-2010-es mélypontról. Ezt tapasztalhatjuk az eltöltött vendégéjszakák számának növekedésében és az idegenforgalmi adóbevételek emelkedésében egyaránt. Fontos kiemelni, hogy az utóbbi években egyértelműen élénkülni látszik a belföldi kereslet is. A 10 legnépszerűbb település rangsorában az első öt helyen nem volt változás 2013-hoz képest: az élen az évek óta verhetetlen Siófok áll, majd Budapest, Hajdúszoboszló, Eger és Balatonfüred következik. A Központi Statisztikai Hivatal beszámolója szerint 2014 első nyolc hónapjában a vendégek száma összesen 40 ezer fővel, a vendégéjszakák száma pedig 111 ezerrel nőtt a Balaton térségében az előző év azonos időszakához képest. De hogyan tovább? Merre tart a Balaton?
- Turisztikai szempontból a Balaton régiót egy egységként célszerű kezelni, ugyanis minden településnek megvannak azok az értékei, amelyek kuriózumként szolgálhatnak az idelátogató vendégek számára- mondta Witzmann Mihály. - Nagyon fontos lenne a térségi gondolkodás további erősítése, hiszen a vendégek nagy többsége általában nem csupán egy települést, hanem egy nagyobb térséget kíván megismerni. Véleményem szerint nem szerencsés az északi és a déli partot, vagy a balatoni településeket egymás ellen pozícionálni. A Balatont, más turisztikai térségekkel szemben kell versenyeztetni. Ebben pedig jelentős szerepe van a kisebb községeknek is, mert sok esetben ezek a kistelepülések is figyelemreméltó turisztikai attrakciókkal rendelkeznek. Azt is fontos kiemelni, hogy sok vendég kimondottan a kevésbé frekventált, nyugodtabb helyeket részesíti előnyben. A kisebb települések életében a turizmus szociális kérdés is, hiszen nagyon sokan foglalkoznak szobakiadással, és nagyon sokan élnek adott esetben a szezonális turizmusból.
A térségi gondolkodásmódot jól szemléltethetjük az alábbi példával is: Budapesten még biztosan ismerősen hangzik a siófoki Víztorony, Bécsben azonban már inkább Siófok nevét ismerhetik, Münchenből már leginkább csak a Balatont, de Londonból talán már a Balatont se. Egy másik példa a térséggel kapcsolatban: Ha valaki elmegy a spanyol tengerpartra Costa del Solra, nem biztos, hogy meg tudja mondani, hogy hívták a települést ahol volt. Csak azt tudja, hogy a Costa del Sol. Ott ugyanis a térség és a térségi programkínálat az, aminek meg kell jelennie és ez teszi versenyképesebbé a kistelepüléseket is. Tehát minél szélesebb körű turisztikai termékkínálattal, minél versenyképesebben tudunk fellépni a nemzetközi turisztikai piacokon, más versenytársakkal szemben – annál nagyobb esélyünk van arra, hogy több turistát csalogassunk a térségbe.
- A „klasszikus szezon” még mindig rövid, de már elindultak ebben az évben a szezon meghosszabbítására szánt programok, vagy, ahogy a szakemberek mondják, új szezonok bevezetése
A Balaton Turizmus Szövetség, mint régiós turisztikai szervezet együttesen hirdeti és koordinálja a balatoni turisztikai kínálatot és régiós attrakciók szervezésében is aktívan közreműködik. Ennek jeleit láthattuk például a tavaszi Nyitott Balaton (május 1-től 11-ig), illetve az Ősszel is Balaton (október 23-tól november 1-ig) programsorozat keretében. Ezekhez a kezdeményezésekhez a kis- és nagytelepülések egyaránt csatlakozhattak. A szakemberek ugyanis egyre inkább úgy vélekednek, hogy a stratégiai cél nem a nyári szezon meghosszabbítása, hanem saját arculattal bíró, új turisztikai időszakok (őszi, tavaszi és akár téli szezon) bevezetése. A nyári turisztikai termékeket (pl.: vízibicikli, vízicsúszda) nem lehet kínálni tavasszal vagy ősszel, mert alkalmatlan rá az időjárás. Nyilván teljesen más turisztikai termékeket kell az őszi illetve a tavaszi szezon középpontjába állítani. A tavasz például szólhat az aktivitásról, az aktív turizmusról. A térségnek van az országban a legnagyobb összefüggő kerékpárút hálózata, a somogyi dombok vagy a Balaton-felvidék kiváló kirándulóhelyeket rejt. Számos lehetőség kínálkozik a lovas-, horgász- vagy akár vitorlásturizmusra is. Ezekre kell fókuszálni és ezek köré kell tervezni a kínálatot. Az őszi termék lehetne akár a gasztronómia és a borturizmus, hiszen a tó északi és déli partja is történelmi borvidék és a gasztronómiai hagyományaink is jelentősek. Ezekhez a kezdeményezésekhez természetesen a parttól távolabb fekvő ún. Háttértelepülések is csatlakozhatnának akár a kézműves hagyományok, a vadászati lehetőségek, a falusi turizmus, vagy egyéb szervezett programok révén.
- Ehhez pedig elengedhetetlenek a pályázatok.
Talán nincs is olyan balatoni település, ahol a hazai és uniós források révén az utóbbi években ne történt volna turisztikai fejlesztés. Az Új Széchenyi tervnek köszönhetően számos turisztikai fejlesztés történt az elmúlt években. Települések központjai újulhattak meg, kerékpárutak épültek, közösségi épületek rekonstrukciójára került sor, strandok és fürdők korszerűsítése mellett jutott forrás szálláshelyek fejlesztésére is a régióban. Említhetjük a turisztikai szervezeteket támogató pályázatokat, amelyek a kistelepülések turisztikai egyesületeit is helyzetbe hozták, akik az így elnyert forrásokat elsősorban a turisztikai infrastruktúra fejlesztésére és turisztikai marketingre tudták fordítani. Érdemes még kiemelni a Balaton Fejlesztési Tanács által kiírt pályázatokat, amelyek elsősorban rendezvények megszervezésében, vagy éppen partvédőművek helyreállításához biztosítottak forrást a településeknek. A most induló uniós ciklus Magyarország számára soha nem látott mértékű fejlesztési forrás felhasználását fogja kínálni. A mintegy 12 ezer milliárd forintos keret új lehetőségeket fog teremteni a gazdaság- és infrastruktúrafejlesztés terén egyaránt. Örömmel tapasztalom, hogy a jelenlegi Kormány nemzetstratégiai ágazatként tekint a turizmusra, a Balatont pedig kiemelt fejlesztési régiónak tekinti. Bízom benne, hogy a rövidesen induló operatív programok támogatásai révén újabb munkahelyek jöhetnek létre, a térség gazdasága tovább élénkülhet, és így a turizmus versenyképessége is nagymértékben javulhat.
- A legtöbb elemző továbbra is a belföldi vendégek számának növekedését jelzi – mint ahogyan ez az utóbbi időben is így volt- de lesz-e pénze a vendégeknek nem csak költeni, de utazni is?
- A 2015-ös költségvetés egyik legfőbb üzenete, hogy a következő esztendő gazdálkodása is megalapozott, kiszámítható lesz, és végre megtörténik a bankok oly régóta várt elszámoltatása is. Az elszámoltatással átlagosan 25-30%-kal fognak csökkeni a devizahitelek törlesztőrészletei, a hitelek forintosításával a devizahitelesek helyzete kiszámíthatóvá válik, és megszüntethető lesz az árfolyamkockázat. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően, megközelítőleg 1000 milliárd forint jár majd vissza a magyar családoknak.
A kormány által benyújtott 2015-dik évi költségvetés tervezete megfelelő garanciákat nyújt arra, hogy a jövőben is több pénz maradhasson a magyar családoknál. A bankok elszámoltatása mellett, a rezsicsökkentés folytatása, a családi adórendszer és a gyed-extra által kínált lehetőségek és a házasságkötési adókedvezmény egyaránt a családok egzisztenciális helyzetének javítását szolgálják és a kereskedelmi forgalom további bővülését ösztönzik.
A 2015-ös költségvetési tervezet tovább megy azon a megkezdett úton, amely a közszférában dolgozók bérének emelkedését szolgálja, ugyanis az egészségügyben dolgozók bérrendezéséhez, és a pedagógusok egzisztenciális helyzetének javításához hasonlóan, a rendvédelmi dolgozók megbecsülését is kiemelten fontosnak tartja. Ennek szellemében 2015-ben elindul a fegyveres és rendvédelmi életpálya-modell, amelynek köszönhetően az ágazatban dolgozók illetménye 2015 júliusától 30%-kal emelkedik.
A 2011-ben elindított egykulcsos, arányos adórendszer a középosztály erősítése érdekében került bevezetésre. A családi adókedvezmény pedig azért, hogy ösztönözzük a családokat a gyermekvállalásra. A családi adórendszernek köszönhetően, mintegy 240 milliárd forint marad a családoknál jövőre. Ez az adórendszer díjazza a munkát, hiszen aki többet dolgozik, az többet keres, és jobban él. Ez az adópolitika továbbra is az arányos és egységes adórendszer megteremtésére, a munkát terhelő adók csökkentésére, a vállalkozások terheinek mérséklésére, a magyar cégek versenyképességének javítására irányul.
Egy felelősen megtervezett költségvetésnek azonban olyan társadalmi csoportokra is gondolnia kell, mint például a nyugdíjasok. Mindannyian emlékszünk még arra, hogy a szocialisták, kormányzásuk alatt, egy havi nyugdíjat vettek el a magyar nyugdíjasoktól. A polgári Kormány 2010-ben azt ígérte, hogy mindent el fog követni a nyugdíjak vásárlóértékének megőrzése érdekében. Ennek a vállalásnak eleget téve 2010 óta eddig három alkalommal emelkedtek a nyugdíjak Magyarországon. A Kormány továbbra is elkötelezett a nyugdíjrendszer stabilitásának és a nyugdíjak értékének megőrzésében. Ezért 2015-ben az időskori ellátások az infláció mértékével, vagyis 1,8%-kal fognak növekedni. Az idősek terheit mérsékli még a rezsicsökkentés is, amelynek eredményeit a Kormány a nemzeti közmű-szolgáltatási rendszer elindításával szeretné megőrizni.
Azt hiszem nyugodtan kijelenthetjük, hogy a 2015-ös költségvetés, a bankok elszámoltatásának költségvetése, amelynek nyertesei a magyar családok lesznek.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.