Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Ezt Sógor Csaba, a Miniszterelnökség képviseletében tartott előadásában mondta a Balaton Fejlesztési Tanács vízvilágnapi konferenciáján Siófokon – a hirbalaton.hu összefoglalója szerint. (A régi Balaton-törvény helyébe lépő új jogszabály az országos területrendezési törvény részeként lépett életbe!)
Az állam vállalja a kártalanítást
Sógor Csaba elmondta, a március 15-én életbelépett új, a Balaton-régiót is szabályozó törvény megalkotása során elvárás volt a jogalkotók felé, hogy a régi védelmi szintek ne csökkenjenek, ugyanakkor a megszerzett építési jogokat ne vegyék el, és minél kevesebb kártalanítási kötelezettség keletkezzen általa.
A Balaton kiemelt üdülőkörzet 180 önkormányzatának 2021-ig kell összhangba hoznia a saját településrendezési tervét az új törvénnyel, amelynek során, ha az alaptörvényben foglaltak miatt ér valakit kár, az állam vállalja a kártalanítást. (Ez fontos újdonság, hiszen a 2003-as vízpart-rehabilitációs terv életbelépése után az állam nem gondoskodott kártalanításról – a szerk.) Tényleges kártalanításra csak 2022-től, a felülvizsgált, illetve módosított településrendezési tervek elfogadása után kerülhet sor. Ezek után állapítható meg ugyanis, hogy egy-egy változtatásra az alaptörvény, vagy helyi rendelet miatt kerül sor, és a kártalanításért az állam, vagy a helyi önkormányzat a felelős.
A vízpart új szabályozására még várni kell
A Balaton-parti települések esetében még meg kell várni azt a miniszteri rendeletet, amely az új vízparti tervekről szól, és ami a régi, 2003-as partvonal-rehabilitációs tervek helyébe lép. Kormányrendelet szabályozza majd a parti területek terület-felhasználása mellett a hajókikötők létesítésének, továbbá a zagyterek felhasználásának feltételeit.
A már életbelépett új törvény markánsan három felé osztotta az üdülőrégiót, külön választva a háttértelepüléseket, a vízparti települések parttól távolabb eső részeit, és a vízparti részeket. Ez utóbbi általában a vízparttól a vasútig terjedő, általában 150-300 méter széles parti sáv, amire külön szabályozási csomag lesz érvényes.
Ebben a hármas tagozódásban a háttértelepüléseken a hangsúly leginkább a tájgazdálkodás védelem elősegítésére, a partközeli részeken a zöld területek védelmére, a 44 tóparti települést érintő vízparti sávban pedig a közterületek védelmére került a hangsúly – summázta a szakember.
A régi övezeti besorolások módosultak, azonban hogy pontosan hogyan, arról még készül, várhatóan egy hónapon belül meg lesz a miniszteri rendelet. Az új övezetek közül a legfontosabb az általános mezőgazdasági besorolású övezet lesz, amelynek művelési ágankénti építésügyi előírásait két oldalon sorolja a készülő jogszabály.
A csónakkikötőkről
Az új Balaton-törvény megalkotásakor az önkormányzatokkal történt egyeztetések során komoly igény mutatkozott a csónakkikötők létesítésének megkönnyítésére.
– Itt belefutottunk a természetvédelembe, és sok mindent nem tudtunk elérni nagy harcok árán sem – fogalmazott Sógor Csaba. Ami bekerült az új szabályozásba, hogy a IV és V osztályú nádasok területén, 2 kilométerenként, maximum 20 férőhelyes csónakkikötő létesülhet, ettől eltérő igények estén a természetvédelmi hatáság engedélyére van szükség – tette hozzá. (A balatoni csónakkikötő-hiány problémájáról szóló cikkünk itt olvasható.)
A vízparton nem lehet új építési-, illetve új lakóterületeket kijelölni
Az önkormányzatok a településrendezési terveikben új építésre szánt területet már nem jelölhetnek ki, tehát a meglévő építési területeikkel kell hogy gazdálkodjanak.
A vízparti építésre szánt területeken nem szabad több vegyes, vagyis többféle, a lakó és kereskedelmi funkciót is megengedő területet kijelölni.
– Ezzel a lehetőséggel eddig elég sokszor éltek az önkormányzatok, ami elég károsan hatott a Balaton vízpartjára – jegyzete meg Sógor Csaba magyarázatképpen, miért került bele a tiltás az új jogszabályba.
Új lakóterület kijelölését sem engedi a törvény a továbbiakban.
Kemény szabályozás a kempingek és strandok védelmére
– Az elmúlt egy évben több balatoni kempingben is épültek, illetve épülni kezdtek lakóparkok. A korábbi Balaton-törvény 2008-as felülvizsgálata során még nem gondoltak arra, hogy a kempingekben társasházak fognak épülni, aminek megakadályozására a területek rendeltetését is szabályozni kellett volna – mondta az előadó.
Az új törvény pótolja a régi hiányosságokat, konkrétan rendelkezve arról, miként lehet használni a strandok és kempingek területét, kifejezetten tiltva bizonyos rendeltetéseket, és nem megengedve ezen területek átsorolását, legfeljebb közparkká.
Hol kezdődik a szárazföld?
A Balaton régi, 100, majd 110 centiméteres szabályozási maximum-szintjét tavaly 120 centiméterre emelték.
A jelenleg is hatályban lévő régi partvonal-rehabilitációs terv még a 100 centiméteres szabályozási szinthez készült. Az új partvonal terv fogja meghatározni, hogy az új helyzetben hol is kezdődik a szárazföld, és meddig tart a Balaton. Április elején kezdődik meg az erről készülő jogszabály egyeztetése az önkormányzatokkal – Sógor Csaba tájékoztatása szerint.
A készülő új vízparti szabályozás tervei szerint a parttól kezdődő 30 méteres sávot beépítetlenül kell megőrizni, a már meglévő építési jogok elvonása nélkül. Ha ez a szabály magánterületeket érint, ott nem a kisajátítás lesz az elsődleges megoldás, hanem korlátoznák a magáncélú hasznosítást a közcél érdekében. Például a Balaton-part elérhetőségéért szükséges lesz bizonyos magánterületek közcélra történő megnyitása.
Mi lesz a már kiadott, közfelháborodást keltő építési engedélyekkel
Vetőné Zeke Erzsébet, a Nők a Balatonért (NABE) képviseletében azt kérdezte – utalva közelmúltban nagy felháborodást keltő esetekre, a balatonakali példát konkrétan is említve – a Miniszterelnökséget képviselő szakembertől az előadást követő fórumon, hogy az új törvény életbelépése előtt kiadott építési engedélyeket felül lehet-e vizsgálni, illetve módosítani az új szabályozásnak megfelelően. A válasz szerint jogerős építési engedéllyel rendelkező beruházásnál szerzett jogot nem lehet elvonni.
A fórumon szó esett arról is, hogy a jövőben a Balaton-parti települések vízpart felőli arculatát egy országos szintű jogszabály, és nem a helyi településképi rendelet szabályozná. Elhangzott az is, hogy tervezik a pár éve megszűnt balatoni főépítészi státusz újbóli megteremtését.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.