Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Siófokon és a vonzáskörzetében az emberek az túlnyomó többsége a turizmusban vagy a turizmushoz köthető iparágakban dolgozik, a kiszolgáló iparágak nagyon sok munkahelyet biztosítanak. Az első tíz legnagyobb adófizető között lehet, hogy nincsen turizmussal foglalkozó vállalkozás, de ha jobban megnézzük az adóbevételek szerkezetét, illetve a foglalkoztatottak helyzetét, akkor azt láthatjuk, hogy mégiscsak az adóbevételek zöme – épp az adók, amelyek szabadon felhasználhatóak, pl. idegenforgalmi adó, építményadó – jelentősen hozzájárulnak a költségvetéshez. A turizmusnak van szezonalitása, de egy egész évben generált kereslet már megjelenik Siófok viszonylatában. A város képes január-februárban több tízezer vendégéjszakát generálni.
A példa kedvéért: Balatonfűzfőn van annyi vendégéjszaka egy esztendőben, mint Siófokon januárban. Jóval nagyobb lehetőségek vannak a turizmusban, mint amennyit jelenleg kihasználunk. Május elsejével a Nyitott Balaton rendezvénysorozattal elindul a tavaszi szezon, a városi rendezvények közül a tavaly debütált sikeres Vitorlás Szezonnyitó kerül megrendezésre, majd pünkösdkor a már hagyományos Balatoni Szezonnyitó.
Hoffman Henrikkel, a Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület elnökével beszélgettünk.
- Hogyan lehet vagy egyáltalán a jelenlegi helyzetben ki lehet-e aknázni a turizmusban rejlő lehetőségeket Siófokon, és hogyan kapcsolódik a város az egy ideje már zajló átalakuláshoz, nevezetesen, hogy a szakemberek inkább turisztikai desztinációkban gondolkoznak?
- Rendre kiváló eredményeket ér el a vidéki turisztikai célpontok között a város. Akármilyen statisztikát nézünk, Siófok az első háromban van. Siófokon a turizmust érdemes és kell is fejleszteni, jóval nagyobbak a lehetőségek, mint amit jelenleg kihasználunk, és ez nem megy másként, minthogy egy közösen elfogadott és értelmes koncepció mentén tesszük ezt. Egy ilyen koncepció létrehozatala egy fél év biztosan van. Talán jövőre lehet belőle valami, ha most nekiállunk, és látjuk azt, hogy hova szeretnénk eljutni az elkövetkező 10 esztendőben. Addig minden út helyes lehet, és csak menet közben fogunk rájönni arra, hogy nem a megfelelő irányba tartunk, és nem is biztos, hogy irányt lehet váltani ekkor, hanem vissza kell fordulni. Ez mindenképpen hátráltatja sok ezer családnak a lehetőségeit és veszélybe sodorja a megélhetését. Ezt el lehet érni akár a városi, akár a balatoni turizmusirányítás újragondolásával is. Érdemes ezt a kört kiszélesíteni, mivel ma már a legfontosabb trend a globális turizmusban az az, hogy a turisták nem egyes településeket látogatnak meg, egyes szolgáltatásokat vesznek igénybe, hanem inkább úgynevezett fogadóterületre érkeznek. Ott a turistát kevésbé érdekli az, hogy akkor ő most Siófokon van vagy már elhagyta Siófokot, hiszen továbbra is a Balaton régió vendége, és az ebben a régióban fellelhető programokat keresi. Ma már nem szabad az egyes balatoni településeket egymás ellen pozícionálni, nem szabad a települések között versenyt generálni, hanem együtt kell más turisztikai desztinációkkal versengeni.
- Tehát egy teljesen új, hosszú távú koncepció kell?
- Ez a struktúra, ami itt a Balatonnál kialakult, egyébként jónak tekinthető, csak egy probléma van vele: nehezen fenntartható, mivel nincs meg a forrásháttere. Az önkormányzatokhoz kapcsolódnak az egyes turisztikai egyesületek, és rajtuk múlik az, hogy ezek az egyesületek mire kapnak lehetőséget, mekkora forrást biztosítanak hozzá. A legfontosabb törekvése a turisztikai egyesületnek, hogy készüljön el végre egy olyanfajta turizmusfejlesztési koncepció, ami hosszú távon rajzol egy spektrumot a turizmus fejlődésének. Ez nem egy könnyű dolog, és ilyet nem tud akárki írni. Egy olyan külföldi szakértői csapatot kellene ezzel megbízni, akik máshol a világon már bizonyítottak. Olyan csapat kell, akik kívülről érkeztek ide, és nem belülről látják ezt a dolgot. Természetesen ezt meg kell, hogy előzze egy kutatás. Kutatni kell a vendégek elképzelését például, hiszen gondolhatjuk mi azt, hogy mi is lenne jó a turizmus szempontjából, de nem hordjuk a zsebünkben a bölcsek kövét és érdemes megkérdezni a turistákat is. Be kell vonni természetesen a város önkormányzatát és a helyi vállalkozásokat is. Egy ilyenfajta koncepciót csak az emberekkel együttműködve lehet elkészíteni. A cél, hogy a politikai helyzet mindenkori megváltozása ne befolyásolja a turizmusban felrajzolt fejlődési spektrumot. Városvezetők jönnek- mennek tehát az előzőekben vázolt koncepciók teljesen elveszhetnek, feleslegessé válhat az előző évek munkája.
- Fontos a marketing is. Jelenleg a Fürdőegylet és a siofoki-hirek.hu portál próbálja a maga eszközeivel a várost "reklámozni"
- A turizmus irányítás és a felmerülő problémák kérdését el kellene osztani, hogy milyen feladat kinek a kompetenciája. Persze ehhez a forrást is biztosítani kell. Ilyen kérdés például a településmarketing, amely elengedhetetlen. Eddig a város sajtósa foglalkozott ezzel, emlékezhetünk óriásplakát kampányokra, megjelenésekre országos sajtóban. Mivel egy ideje sajtós nincs, az általad említetteken kívül ezzel nem foglalkozik senki, a szezon pedig a nyakunkon. Azt kell(ene) kommunikálni, hogy Siófok egy aktív turisztikai desztináció tavasszal, bicikliút-hálózattal, kirándulóutakkal, aktív lehetőségekkel teli szállodákkal, hajózással, vitorlázással, egyszóval minden adott a tartalmas időtöltéshez. Nem csak a várost, hanem a városban meglévő turisztikai tartalmat is ki kell emelni. Emellett a gasztronómiát a borturizmussal együtt vagy éppen a fesztiválokat. De emellett lehet jóval nagyobb egységben gondolkozni a Balaton vonatkozásában, ahogy az utóbbi időben tettük. A turizmus egy végtelenül érzékeny iparág. Láthattuk az elmúlt időkben, hogy hogyan változtatta meg mondjuk a globális turizmus piacát szeptember 11. vagy a Balaton viszonylatában egy vízszintcsökkenés, angolnapusztulás. Mindent lehet pozitív és negatív színben is feltüntetni. Hiszen azt, amikor elfogyott a víz a Balatonból, lehet úgy is mondani, hogy kiszáradt a tó, de azt is lehet mondani, hogy milyen jó, homokos lett a part, a családok jóval nagyobb biztonság mellett engedhetnek gyerekeket a vízbe. Így van ez minden mással, főleg a közbiztonsággal, ez a turizmust végtelenül befolyásolja. Azokat a desztinációkat világszerte, amelyek közbiztonság szempontjából rosszak, nem tűnnek biztonságosnak, a turisták egyszerűen nem látogatják. Még akkor is, ha a városban a közbiztonsággal kapcsolatban problémák merülnek fel, mint ahogy az elmúlt időszakban is, akkor járunk el felelősen, ha nem verjük nagydobra. Siófoknak és persze más turisztikai célpontoknak az ilyenekre nagyon kell ügyelnie. Megvan erre az önkormányzatnak, a rendőrségnek, a belügyminisztériumnak a megfelelő eszközrendszere. Ha a turisztikai szezon előtt ilyenekről kezdünk el beszélni, akkor elriasztjuk a turistákat. A turistában nem az marad meg, hogy Siófokot biztonságosabbá tették, és ott több lesz a rendőr – eleve egyébként a több rendőrnek nem biztos, hogy pozitív a képe - hanem az marad meg, hogy ott probléma van, nem jó a közbiztonság, oda több rendőr szükséges. Más úti célt fog választani. Azt gondolom, hogy ha a településnek megvan a megfelelő közbiztonsága a turistákhoz mérten is, az önmagában nem siker, nem lehet sikerként kommunikálni, hanem az a minimum elvárás.
- Csak egy szó: buliturizmus.
- Végtelenül nehéz egyenlet. Én azt gondoltam annak idején, a kilencvenes évek végén, amikor a teljes Balaton turizmusa bedőlt, de ahonnan nem koptak ki teljesen a vendégek, az Siófok volt, hogy ez nem másnak volt köszönhető, mint a Petőfi- sétánynak. Ez annak idején jó volt, legalább valamilyen formában létezett a turizmus. A buliturizmust egy kirándulóhelyen sem érdemes elvetni teljesen. Nem lehet ezzel szembemenni, de lehet sokkal kulturáltabb keretek közé szorítani. Szabályozás kérdése. A Siófoki Fürdőegyletnek évekkel ezelőtt volt egy olyan javaslata, amiből aztán önkormányzati rendelet is lett – persze nem mi találtuk ki a spanyolviaszt, ez máshol is megtalálható–, azaz a köztéri alkoholfogyasztás tiltása. Mi akkor azt szerettük volna, hogy a város teljes területén este tíz óra után szeszes italt csak vendéglátó egységben lehetett volna mérni, de nem így fogadták el a javaslatot. Ennek két haszna lenne. Az egyik, hogy a szolgáltatók hasznát iparűzési adó terheli. A közértben eladott áruk után keletkező árrés és egy vendéglátó egységben eladott termék után keletkező árrés között akár többszörös is lehet a különbség. Ez iparűzési adóban is többszörös különbséget jelenthet. Másik oldalról tisztítja a közönséget.
Az lehet, hogy jól néz ki, hogy sokan vannak, de alapvetően a sokaságnak tartalma igazából nincs. Nincs igazi költőerő mögötte. De a város infrastruktúráját használják, terhelik, azon kívül idehozzák a boltban megvásárolt italokat, azokat elfogyasztják az autóban, és a szemetükön kívül itt mást nem hagynak, ne adj isten még randalíroznak is. Ha a közterületi alkoholfogyasztás szabályozása változna, és be tudnánk tartatni – az persze nehéznek hangzik, ha oda kell menni valakihez, és el kell venni tőle azt az italt. Az nagy előrelépés lenne, lehetne egy megtisztulás, és a vendégek kicserélődnének. Az elején furcsa lesz, de mindenki meg fogja szokni. Ez a világon számos helyen így van. Szükség van a buliturizmusra, csak nem azzal a közönséggel, aki jelenleg Siófokon szórakozik. A buliturista nem csak a randalírozó, utcán ivó fiatal, hiszen a magasabban kvalifikált A-B státuszú 25 és 45 év közötti embereknek is szükségük van szórakozásra, akik a barátaikkal, feleségükkel lemennének itt Siófokon, miután letették a gyereket, szórakozni, de nem a 16-20 éves utcán hányó részegek közé. Őket ez visszatartja, lehet, hogy kevesebben lennének, de az is lehet, hogy sokkal többet költenének. Egy nagyon szigorú szabályrendszert kellene alkotni.
- Ebből következik is az amiről mindenkinek van véleménye: a Petőfi sétány.
- A Petőfi sétány kérdése régóta húzódik, régóta állam az államban, és van egy olyan élete, amit a városi történések nem különösebben befolyásolnak, de nem feltétlenül él a legtisztább vagy a legigazabb kép a sétány jelenéről sem. Senki nem tudja, hogy mi történik ott vagy hogyan történik, de mindenkinek vannak prekoncepciói, véleménye. A sétányon is vannak olyan vállalkozások, amik hosszú évekre terveznek, beruháznak, akikkel érdemes a Petőfi sétányt tovább csinálni, de nem biztos, hogy a jelenlegi formájában. Egy legalább akkora (koncepció) váltásra lenne szükség, mint amilyen nagyjából tíz évvel ezelőtt lehetett, amikor a porból kivakartuk a sétányt, és elnyerte a mai formáját. Most elérte az életciklusának a végét, most jött el az a pillanat, amikor át kell gondolni, hogy merre tovább. Csak egy példa: komoly szűrő lehet, ha az egész egy rendezvényterület lenne, és oda belépődíjjal lehetne bejutni. De itt van például a nyitva tartások megváltoztatása. Az a Petőfi sétány vonatkozásában is megengedhetetlen, hogy kifejezetten csak a főszezoni időszakban, június végén, közepén nyitnak ki a helyek, és augusztus végével bezárnak. Biztosan lehet olyan rendeletet alkotni, vagy legyen szó a működési engedélyek kiadásáról, hogy legalább május közepétől-végétől, szeptember közepéig-végéig nyitva legyenek. Egészen más képe lenne a városnak, és lehet, hogy ezeknek a vállalkozóknak is megváltozna a gondolkodásmódja akkor, ha ezekben az időszakokban is rá kellene, hogy hajtsanak a vendégekre, és valami mást kellene, hogy kínáljanak, amit egyébként a főszezonban kínálnak. Sokkal átgondoltabb koncepciókat eredményezhetne ez, és nem feltétlenül lenne benne az éjszakai fókusz.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.