Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Utópisztikusnak, sőt ijesztőnek hat, amikor a bolygót elborító szemétről, a magasba tornyosuló hulladékhalmokról látunk képeket. A túlfogyasztásból eredő hulladékmennyiség növekedése nemcsak ökológiai
szempontból számít kiemelt feladatnak világszerte, de gazdaságilag is. A vegyes hulladékot terhelő lerakási adó növekedése mindenki számára zsebbe vágó, ezért sem mindegy, hogy mennyi szeméttel terheljük
környezetünket. A somi hulladéklerakó hosszú távú működésének megalapozása Siófok számára kiemelt jelentőséggel bír, a telep küszöbön álló fejlesztése azt alapozza meg, hogy a lerakót minél tovább lehessen használni, azaz a lehető legkevesebb vegyes hulladékot kelljen Somban ártalmatlanítani. Ezzel összefüggésben kiemelt cél az árak kordában tartása, amit csak úgy lehet elérni, ha csökken annak a hulladékmasszának a mennyisége, ami újrahasznosítás nélkül kerül a lerakóba. A kevesebb vegyes hulladék ugyanis alacsonyabb adóterhet jelent.
A hamarosan startoló, közel 4 milliárd forint értékű fejlesztésnek köszönhetően a somi hulladéklerakó megtelése 12-15 évvel később következik be. Mindez azzal a mechanikai előválogató művel érhető el, ami a kukásautókból kikerülő hulladékot „böngészi át”, és kiválogatja belőle azokat az anyagokat, amelyek újrahasznosíthatók. A gépsor képes arra, hogy különválogassa a szemetet és kiszűrje belőle a vastartalmú és a vasat nem tartalmazó fémeket, a papírt, illetve a külnböző csomagolási technológiák során használt műanyagokat. Az intelligens berendezés elválasztja a komposztálható anyagokat,
illetve a háztartásokból kikerülő hulladéknak azt a részét is, aminek fűtőértéke van, ezáltal fűtőanyagként még használható. Az előválogató munkába állításával a somi lerakóba kerülő hulladék 35 százaléka eladható anyaggá válik. A projekt keretében ötezer darab házi komposztálót, négy öntömörítős hulladékgyűjtő járművet és egy homlokrakodó gépet is beszereznek, s nem elhanyagolható az sem, hogy a fejlesztéssel új munkahelyek is létesülnek.
A lerakási adó vagy járulék
Az Európai Unió 2008. december 12-én kihirdetett hulladék keretirányelvének megfelelően a lerakási járulék egy olyan adónem, ami a hulladékok lerakóktól való eltérítését és a hasznosítás növelését hivatott szolgálni. Az adó Európa szinte minden országában megtalálható, több nyugat-európai országban már évekkel vagy akár egy évtizeddel ezelőtt bevezették. A járulékot a lerakókba kerülő települési hulladék után kell fizetni. Az adó mértéke 2014-ben tonnánként hatezer forint, ami éppen a duplája az elmúlt évben alkalmazott díjnak. Az EU hulladék keretirányelvében nagy hangsúlyt kap a hulladékgazdálkodási hierarchia, aminek fő alappillére a hulladékképződés megelőzése és az újrahasznosítás ösztönzése. Ezután következik a sorban az anyagában történő, majd az energetikai hasznosítás, végső soron pedig az ártalmatlanítás.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.