Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
A megyei sajtó és a térség kormánypárti országgyűlési képviselője is dr. Lengyel Róbertet hibáztatja, amiért az engedélyezési eljárás során az építkezést támogató településképi véleményezést csatolt.
Több éve, akkor még teljes mértékben politikamentesen, a szakma, vagyis a témában legjártasabb meteorológusok hívták fel rá először a figyelmet: amennyiben egy magas házzal beépítik a siófoki viharjelző obszervatórium melletti telket, akkor veszélybe kerülhet a balatoni viharjelzés biztonsága, sok évtizedes mérési adatokat lehet „kukába dobni”.
„Egy országgyűlési képviselő politikai haszonszerzés céljából mondhat bármit”
– Amennyiben egy adott építkezés megfelel a jogszabályoknak, jogszerűen a polgármester sem tagadhatja meg a településképi vélemény kiadását – mondta a Siófoki Híreknek a városvezető. – Pontosabban megtehettem volna, de gondoljunk bele: ez esetben azt kockáztattam volna, hogy amennyiben az építtető bírósághoz fordul, akár több száz millió forintos kártérítést is megítélhetnének neki (én ugyanis semmilyen jogi érvvel nem tudnám alátámasztani az elutasítást, a megyei kormányhivatal is épp azt mondta ki az építési engedély kiadásakor, hogy a kérelem minden jogszabálynak megfelel…), amit a városnak kéne kifizetni. Ennek pedig nem tehettem ki a várost. Egy országgyűlési képviselő kiállhat és minden felelősség nélkül, olcsó politikai haszonszerzés céljából mondhat bármit, nekem azonban, polgármesterként, felelős döntést kell hoznom, a város érdekeit és a jogszabályokat követve. Akkor lettem volna felelőtlen vezető, ha a jogszabályokkal szembemenve nem írom alá a településképi véleményt.
A megyei sajtó és a képviselő azon is értetlenkednek: előbb aláírta ezt a polgármester, majd kiállt egy sajtótájékoztatón, ahol bejelentette, hogy ellenzi az építkezést. – Ez is roppant egyszerű: a jog talaján állva ezt kellett tennem, ám nem biztos, hogy a jogi szabályozás teljesen rendben van, ezt elmondtam a sajtótájékoztatón is az obszervatórium előtt – így Lengyel Róbert. – Miként azt is, hogy ezzel együtt nem értek egyet a beruházással, szerintem nincsen helye a viharjelző mellett egy sokemeletes apartmanháznak.
Orbán Viktor helyett az agrárminiszter válaszolt
Az építési engedély közelmúltbéli kiadása után, ahogyan lapunk is megírta, Potocskáné Kőrösi Anita országgyűlési képviselő (Jobbik) többször is írásbeli kérdéssel fordult az illetékesekhez, legutóbb, figyelemfelhívó (és amúgy nagy médiaérdeklődéssel kísért) éhségsztrájkja idején Orbán Viktor miniszterelnökhöz. Többek között azt kérdezte, hogy az állam beavatkozik-e, kisajátítja-e a parti ingatlant, visszaadva a fürdőzőknek, ahogyan az valaha is volt? Orbán helyett azonban Nagy István agrárminiszter válaszolt már többedszer, amiből az olvasható ki, hogy kisajátítás nem lesz, szerinte a balatoni viharjelzés nincs veszélyben, „nem szorul megmentésre, magas színvonalon végzi munkáját….”.
Friss fejlemény: a műszaki egyetem szakértői készítenek szakvéleményt arról, hogy a siófoki viharjelző obszervatórium munkáját, méréseit valóban zavarja-e (ahogyan a meteorológusok állítják) az, ha beépítik az állomás szomszédságában lévő telket. Ezt Witzmann Mihály, a térség kormánypárti országgyűlési képviselője jelentette be, miután egyeztetett Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszterrel.
Kronológia
Az ominózus ingatlan története dióhéjban, 2004-től napjainkig.
2004: telekalakítási engedélyt kap az akkori tulajdonos hajózási társaság, az Országos Meteorológiai Szolgálat lemond a fellebbezési jogáról;
2010: módosul a megengedett építménymagasság; 7,5-ről 12 méterre, a zöldfelületek aránya 30 százalékra nő.
2013: magánszemély tulajdonos kap engedélyt kétlakásos lakóépület építésére, majd a hatóság ezt visszavonja, a tulaj fellebbez. A siófoki képviselő-testület 3 éves változtatási tilalmat rendel el a területre;
2014: bírósági pert indít a kérelmező;
2015: újra építési engedélyt kap, de az OMSZ fellebbezése nyomán ismét elutasítja a hatóság, mire a tulaj újabb pert indít, de ez sem vezet számára eredményre;
2018: új tulajdonos nyújt be kérelmet immár 8 lakásos épületre, szeptember 21-én elutasító településképi véleményt kap, majd az átdolgozott tervdokumentáció a hiánypótlás után október 5-én már támogató véleményben részesül;
2019. május 2.: építési engedélykérelmet ad be az új tulaj;
2019. május 27.: változik az országos jogszabály, meteorológiai obszervatórium 60 méteres körzetében új építmény nem helyezhető el (ez azonban az ennél korábban beadott kérelmekre nem vonatkozik – a szerk.);
2020: a megyei kormányhivatal, mint építési hatóság, kiadja az engedélyt (tehát már nem az önkormányzat – a szerk.).
FotóK:
1. A nyári sajtótájékoztató az obszervatórium előtt
2. Íme, a panoráma: kilátás az ominózus telekről
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.