Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
A Siófoki Szakképzési Centrum Krúdy Gyula Szakképző Iskolájában, valamint a Siófoki Szakképzési Centrum Baross Gábor Középiskolája és Szakiskolájának tanműhelyében nemcsak megismerkedhettek a különböző szakmával az érdeklődők, hanem ki is próbálhatták magukat az egyes szakképzési területeken.
- Elsősorban az ihlette a rendezvény ötletét, hogy elég sok területnek van már egy olyan nyitott napja, amikor a kulisszák mögé be lehet lesni. Ilyen például a Múzeumok Éjszakája, a Könyvtárak Éjszakája, vagy a Kutatók Éjszakája. Arra gondoltunk, hogy mi is látványos dolgokat csinálunk a színfalak mögött, amit egy évben egyszer, maximum kétszer mutatunk meg nyílt nap alkalmával, vagy éppen a Krúdy esetében a Krúdy-napokon. Ezek azonban kötöttebb formák, és most itt a Szakmák Éjszakáján egy teljesen laza, mindenki számára szerethető formában mutatjuk meg a szakmák hátterét. – mondta el a programok megnyitóját követően Szamosi Lóránt, a Siófoki Szakképzési Centrum főigazgatója.
„Próbáld ki, csináld meg, ismerd meg!” jelmondattal a két siófoki képzési központban a választható szakképzések bármelyikébe betekintést nyerhettek a résztvevők. A Barossban többek közt „CADvcsináló” informatika programok, „Fémnyűvő” CNC esztergálás, vagy „Ráfékező” autódiagnosztika várta az érdeklődőket. A Krúdy tankonyhájában marcipánfigurák, grillázs, hidegtálak, saláták készültek, a tantermekben kvízjátékok, pénzvizsgálat, díszcsomagolás készítés, és sok már program fogadta a látogatókat az este folyamán.
- Olyan szakmákat is bemutatunk a Krúdyban, amikről nem gondolnánk, hogy lehet érdekességeket mutatni, mint például a kereskedő szakma, ami esetében a díszcsomagolások készítése egy érdekes dolog, mert lehet, hogy az ember otthon kedvet kap hozzá, vagy a szakmához is. A szakácsművészetről, cukrászatról nem hiszem, hogy ódákat kéne zengenem, mert ezek az egyik legkreatívabb szakmák. Másik helyszínünk a Baross tanműhelye, ahol olyan asztalos gépek vannak, amelyekkel zseniális dolgokat lehet alkotni. Ha akarom, akkor például Zsigmond király hálószoba bútorzatát is rekonstruálhatom. Nyilván nem ezt fogjuk tenni, mert elég drága lenne, de látványterveket lehet készíteni, ezek már automatizált, számítógép vezérelt gépek, meg tudjuk mutatni, hogyan készítjük el a programot, abból később hogyan lesz bútor. A CNC esztergáknál, amelyek fémmegmunkáló gépek, bemutathatjuk, hogy például sakk készletet hogyan lehet elkészíteni. Sokan azt hiszik, hogy ezekkel a gépekkel csak a gépiparhoz, autóiparhoz lehet eszközöket készíteni, de hétköznapi eszközök is készíthetőek. Mindent, amit fémből, fából meg lehet valósítani, azt gépeink tudják. A Baross esetében a központi képzőhelyen kívül az iskola ad még otthont a bemutatóknak, ahol a laborban elvégezhetőek például a Balaton vízminőség vizsgálatai, talaj-, levegőminőség vizsgálatok. Az élhető környezet örökségnek megőrzése valahol a szakembereken is múlik, és nemcsak az elméleti, hanem a gyakorlati szakembereken. Mi meg tudjuk mutatni a Barossban például azt, hogy hogyan tudom úgy hűteni a levegőt, hogy megvédem közben a környezetet is, nem bocsájtok ki káros anyagokat. – beszélt a programokról a főigazgató.
Korosztálytól függetlenül ismerhették meg a rendezvény vendégei a szakmák egy másik oldalát.
- Elsődleges célunk, hogy bemutassuk a szakmákat, tanulókat toborozzunk, de próbáljuk nevelni a fiatalokat nemcsak a környezettudatosságra, hanem az egészséges életmódra, táplálkozásra, vagy éppen arra, hogy mennyivel jobbak a természetes anyagok. Komplex ismeretanyagot próbálunk átadni, ami által reméljük, hogy a körülöttünk lévő világról is bővülnek ismereteik. Kicsiket és nagyokat egyaránt vár rendezvényünk, az egészen kicsi gyermekeknek is vannak programok, megpróbáljuk az ő nyelvükön is elmagyarázni a szakmákat. Fontos célközönségünk az általános iskolás felső tagozatosok, de szeretettel várjuk az alsó tagozatosokat is. Számunkra lényeges korcsoport a 14-18 év közötti korosztály, mert köztük lehet szakmaváltó, második szakmát választó diák. A harmadik nagy célközönség a 18-99 évesig, elsősorban azok a felnőttek, akik szándékoznak szakmát tanulni, vagy felnőttképzésbe szeretnének becsatlakozni, másrészt szülőként is tekintünk rájuk, akik gyermekeiket orientálhatják a továbbtanulás tekintetében. – mondta el Szamosi Lóránt.
A Siófoki Szakképzési Centrum főigazgatója a szakképzés és a munkaerőpiac összehangolásáról is beszélt.
- Tudjuk azt kínálni, ami manapság egy alapelvárás a mai fiatalokkal szemben, hogy rendelkezzenek egy érettségivel, és ezen túlmenően egy szakképesítéssel. A kettő együtt biztosíthatja azt, hogy a munkaerőpiacon nagy valószínűséggel el fog tudni valaki helyezkedni. Feladatunk, hogy a piacképes szakmák irányába tereljük a fiatalokat, és ami a legnehezebb, és a szakképzés önmagában nem is tudja megoldani, hogy itt tartsuk a fiatalokat. Ennek két alapfeltétele van, a megfelelő bérezés, amire nincs rálátásunk, a másik a piacképes tudás, amelyre viszont van. Nagyon bízom benne, sőt szinte tudom is azt, hogy a kettő előbb-utóbb össze fog jönni. Rá lesz kényszerítve a magyar gazdasági szereplők többsége, hogy normális bérezést adjon a szakmával rendelkezőknek, mi pedig fel tudjuk őket ruházni olyan szaktudással, amivel a boldogulásukat itthon találják meg. A fő cél, hogy helyben lakóknak adjunk munkát, helyi kis-, közepes-, és nagyvállalkozásoknál. Mi, a szakképzésnél nem kis hátizsákot cipelünk magunkon, de látok arra utaló jeleket, hogy az ország gazdasági teljesítő képességének növekedésével lehetőség nyílik arra, hogy komolyabban bérezzük a szaktudást ma Magyarországon. Megjelent egy új gazdaságpolitikai program, az Irinyi Program, ami a Szél Kálmán terv egyfajta továbbfejlesztése. Kifejezetten a képzésre, a munkahelyteremtésre, szakképzésre helyezi a hangsúlyt, illetve arra, hogy minél több ember kapcsolódjon be a munkaerőpiacra. Az utóbbi pár évben több százezer embert sikerült bevonni, de még legalább ugyanennyit kellene, és haza kéne csábítani azokat, akik kimentek külföldre. Ha csak Siófokot nézzük, ez több ezres szám, és ezt a tendenciát, ezt a trendet akarjuk mi megfordítani a magunk eszközeivel. – nyilatkozta Szamosi Lóránt.
A főigazgató szerint van lehetőség az elvándorlás megállítására, és a járási, megyei kormányhivatalok és a képzők között szoros az együttműködés. A cél a helyi hiányszakmák és az állami források összeegyeztetése.
- Egy komoly forradalom, ami a szakképzésen belül is zajlik, ennek eredményei 3-4 év múlva jelentkezhetnek. A szakképzés egy drága dolog, sőt a legdrágább dolog az oktatáson belül, egy hegesztő éves képzési költsége megegyezik egy orvostanhallgató éves képzési költségével. Az utóbbi évben, miután a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz kerültünk, megkaptuk a megfelelő finanszírozást, elég komoly mennyiségű forrás áramlik a szakképzésbe ahhoz, hogy a velünk szemben támasztott követelményeket teljesíteni tudjuk. – emelte ki Szamosi Lóránt.
Az első siófoki Szakmák Éjszakáját mindkét képzési helyszínen nagy érdeklődés fogadta, így a tervek szerint jövőre nemcsak Siófok, hanem a Szakképzési Centrum mind az öt dél-balatoni szakképzési helyszíne csatlakozik majd a programokhoz.
Milei Barbara
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.