Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Minden attól függ, hogyan és mikor csöppen bele az ember a dolgokba. Én például a Kandó Kálmán utcában egy kis másfél szobás lakás nagyszobájában egy NDK-s lemezjátszó és a hozzá tartozó fejhallgató segítségével. Tombolt a Csillagok Háborúja láz, ezért édesapám lemezgyűjteményéből persze, hogy az Omega Gammapolis vinyl lemeze pörgött a lemezjátszón. Aztán az összes többi, a korábbiak is és persze az az után következők. Néha becsúszott egy-két Neoton album, vagy mondjuk Baccara a külföldi diszkóláz képviselőjeként, de az Omegát senki nem tudta letaszítani és nem csak nálam. Még az Illés, Metro, LGT, Piramis sem, pedig közöttük akadt jobb muzsikus, dalszerző vagy éppen színvonalasabban zenélő banda is. Az Omega 15 évvel megalakulása után is a csúcsokat ostromolta, nem egy nosztalgia zenekar volt, hanem tört egyre feljebb és feljebb, az említett zenekarok pedig szép lassan eltűntek. Arról nem is beszélve, hogy mennyi mindent csinált meg elsőként ez az együttes, az első magyar nyelvű nagylemeztől az első nagy külföldi nyomuláson át az első lézershow-ig.
Bizonyára sokan emlékeznek rá, a Kádár-korszak egyik népszerű kérdése az volt, mikor lesz a magyar popzenének világsztárja. Teljhatalmú Erdős Péternek és a többieknek mindig megvoltak a jelöltjeik, a Neotontól az LGT-ig, de a valódi siker küszöbéig csak az Omega jutott.
Az Omega több tekintetben is úttörőnek számít a magyar könnyűzene történetében. 1968-ban elsőként jelent meg önálló albuma Magyarországon, a Trombitás Frédi és a rettenetes emberek (az Illés Ezek a fiatalok című albumán más együttesek is játszottak). Az 1969-es 10000 lépésé volt az első kinyitható lemezborító, az album zenei anyagából pedig elkészült az első önálló tévéshow, a Tízezer lépés – Omega Show. Az együttes elsőként jutott ki az Egyesült Királyságba, a magyar együttesek közül nekik volt a legtöbb eladott lemezük Magyarországon (az 1979-es Gammapolis, 650 ezer példánnyal) és külföldön (az 1977-es Time Robber, 1 millió példánnyal). Az Omega volt az első együttes, melyet a Magyar Állami Hangversenyzenekar kísért (az 1973-as Omega 5 című albumon), valamint a magyar együttesek közül az Omegának volt először digitális stúdiója. Elsőként jelent meg CD-je (az 1988-as Platina című válogatásalbum) és DVD-je (a 2000-ben kiadott OmegakonceRT Népstadion 1999). Az Omega tagjai léptek fel elsőként egységes színpadi ruhában és az együttes koncertjein használtak először füstgépet, lézershow-t, valamint a látványelemek kiegészítésére kivetítőt. Egyedüliként négyszer koncerteztek a Puskás Ferenc Stadionban (korábban Népstadionban), ebből háromszor önállóan. A Kisstadionban szintén ők játszottak a legtöbbször.
A fiatalabbak kedvéért: A hanglemez hanganyag tárolására szolgáló analóg adathordozó. Egy lapos korongból, amin a lemez mindkét oldalán a széléről a közepe felé spirális barázdák indulnak, amikről a hangszedő olvassa le a hangot. A 20. század nagy részében ezt a technológiát használták a zene kereskedelmi célú sokszorosítására. Közkeletű, ámde téves neve „bakelitlemez”. A 78-as fordulatú gramofonlemezek sellakból, míg a mikrobarázdás hanglemezek vinylből – a polivinil-klorid és polivinil-acetát kopolimerjéből – készültek. A hőre keményedő bakelitből soha nem készítettek hanglemezt, mert a rideg, törékeny bakelitbe nem lehet préselni semmit.
A nyolcvanas évek derekán a Szabadtéri Színpad felé közeledve a szüleim kezén csüngve csak ámultam, hogy mekkora tömeg van. El sem tudtam képzelni, hogy ennyien beférnek majd. Hát nem is fértek. A Jókai (Dimitrov) Park füves részén feküdtek, üldögéltek a koncertről kiszorultak, megtöltve azt. Mint ahogyan a Szabadtérit is, ahol először láttam lézershowt és panaszoltam még két nap múlva is, hogy be van dugulva a fülem. Eddig ilyen sosem történt velem. Hiába, az Omega a leghangosabb zenekar is volt, na.
- Ha nem játszottunk itt a szabadtéri színpadon 30-szor, akkor egyszer sem. A legelső időkben még nem volt kerítés a Szabadtéri Színpad körül és körbe lehetett állni, így elfért még sok ember. A 70-es évek végén volt olyan nyár, amikor húszszor is körbejártuk a Balatont- mesélte a koncert előtti soundcheck-en Kóbor János - a nagy nyári rendezvényturnéknak mindig Siófok volt az utolsó állomása, ez volt a főpróba helyszíne az őszi budapesti nagykoncertek előtt. Idén ez a siófoki koncert az utolsó magyarországi fellépésünk, ezután egy külföldi turné következik, innen Németországba megyünk.
Kóboréknak egyébként Aligán van nyaralójuk, ahol nagyon sok időt töltenek, koncertre is egyenesen a Balatonból érkezett, előtte vitorlázott. A lánya, akinek mi más is lehetne a neve, mint Léna, 7 évesen már nagy vitorlázó. Kóbor nagy „fagyizabáló”, ahogy ő fogalmazott, volt is kedvenc fagyizója Siófokon. Az egyik kaposvári rajongójuk kisfiú korától követte őket egyik balatoni helyszínről a másikra. A siófoki koncertekre az Újhelyi strand közelében található Dara fagyizóból (figyelem, most is megvan még!) mindig vagy harminc gombóccal vitt az együttesnek, ebből maradt is pár gombóc mire odaért.
Benkő Lászlóra rájár a rúd, a verekedést még ki sem heverte mire a koncert napján az egész délelőttjét a siófoki rendőrkapitányságon töltötte, mert a zamárdi postán ellopták a telefonját miközben a telefonszámláját adta fel. A rendőrök végül pár órán belül megtalálták a készüléket, de a kártya nem volt benne. Azt mondta nagyon kiborította, de majd a koncert feledteti vele a kellemetlenséget mert a „a zene felszabadít”.
- Nagyon sok szép emlék köt Siófokhoz. Nemcsak koncertezni jártunk ide a szabadtéri színpadra, többször volt rá példa, hogy tehetségkutató versenyek zsűrijeként ültem itt. Volt egy hely Siófokon, az a hazai zenésztársadalom gyűjtőhelye volt. Gyakran jártunk mi is oda, igazi közösségépítés folyt ott. Mindenki megfordult ott. (Benkő Kóborral szemben úgy emlékszik, hogy minden balatoni turné első állomása volt Siófok. a szerk.) Mindent itt reagáltunk le, Siófok volt a nyári turnék beharangozó helyszíne. Mindenből itt okultunk. Az Oratórium koncert összeállításakor olyan számokat is elővettünk, amiket korábban soha nem játszottunk, de vannak olyan nóták, amik nélkül nem megyünk haza. Nem enged a közönség. Ezeket azért muszáj eljátszani, mert a közönségnek minden nótához van kötődése, emlékeket ébreszt bennük- mesélte a billentyűs.
Azért az Omega nem mindenben volt első, ahogy Kóbor János néhány éve mesélte:
"Nekünk a Szovjetunió fehér folt volt, ugyanis annak idején mindenki mehetett, akit oda meghívtak és betartotta a szabályokat. Bennünket is eljöttek megnézni a Kisstadionba az ottani koncertügynökségtől, és mondták, hogy nagyon jó, de a Szovjetunióban ez nem fog menni: ott nem lehet levenni a mikrofont az állványról, mindenkinek egy helyben kellett állni, a szövegeket is átnézik, le kell vágni a hajunkat, szóval olyan kompromisszumokat kellett volna kötni, hogy mi inkább erre nemet mondtunk. Ennek köszönhetően maradt meg a Szovjetunióban az a furcsa legenda, hogy már láthatták azóta a legnagyobb angolszász zenekarokat is, de az Omegát még mindig nem."
A siófoki koncerten az Omega Oratórium csendült fel, azaz a régi számok feldolgozása vegyeskarra és szimfonikusokra. Az Omega Oratórium dalai nem erre az alkalomra születtek, hanem szemelvények az életműből. A legkorábbi dal 1970-es, a legkésőbbi 2006-os szerzemény.
– Amikor íródnak a zeneszámok, az ember nem számol azzal, hogy a dal évtizedeken át érvényes lesz. Amikor aztán újabbak és újabbak születtek, ezek egymásra épültek, rájöttünk, hogy felelősségünk van abban: hogyan visszük tovább a maradandó számokat? Ugyanazokból a hangokból most oratórium készült. Azokat, amik leválnak a többi nótáról, azt már érdemes egy ilyen stílusba átöltöztetni, mert a szimfonikus hangzás rangot, méltóságot, átütőerőt ad neki. Így lehet átívelni két-három korosztályt is egy dallal- mondta Benkő
A kellően rockos hangzásról az együttessel már régebb óta játszó, szintén legendás gitáros Szekeres Tamás gondoskodott, Szöllössy Kati a basszgitár húrjait pengette a Danubia Szimfonikus Zenekar és énekkar előtt. A koncerten két kivetítő és az elmaradhatatlan lézershow tette látványossá és a hangzás is a topon volt. Zsúfolásig megtelt a Szabadtéri és kicsit a régi idők is visszatértek, hiszen kívül a színpad két oldalán is nagyon sok ember hallgatta a koncertet. Ahogy Benkő is fogalmazott, ezen az estén a zene tényleg felszabadított.
g.k.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.