Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Tizenegy éve indult a Budapesti Déli pályaudvarról az a vonat, ami végül sosem érte el célállomását. A gyorsvonat 2003. május 8-án reggel 8 óra 50 perckor Siófok és Szabadisóstó között összeütközött egy német turistákat szállító autóbusszal. A 33 emberéletet követelő tragédia oka a buszsofőr figyelmetlensége volt, a mozdonyvezető pedig hiába tett meg mindent, lehetetlen volt megállítani a 100 km/h sebességgel közlekedő gyorsvonatot. Ahelyett, hogy bemenekült volna a biztonságot adó géptérbe, egészen a becsapódásig fékezett, hogy ezzel is csökkentse az elkerülhetetlen károkat. Annakidején a következőket nyilatkozta:
- Bár negyed perc alatt lejátszódott a baleset, minden részletre visszagondolva éveknek tűnnek az események. Messziről láttam, hogy egy autóbusz még biztonságosan keresztezte az átjárót, az valószínűleg még villogó fehér fénynél haladt át. A vonat számára zöld jelzést mutatott a soron következő ismétlőjelző, 100 kilométeres sebességgel jöttünk ki a balatonszabadi ívből. A különleges útátjáró jelzőhöz érve mintegy 5-6 másodpercig dudáltam... innen kezdve már csak lendületből gurult a vonat, arra készültem, hogy megfelelő sebességgel ékezünk az útátjáró után pár 100 méterrel kezdődő 60 km/h sebességkorlátozáshoz.300 méterre jártunk az útátjárótól, amikor láttam, hogy jön egy autóbusz. Ismét dudáltam, nehogy véletlenül ne álljon meg az átjáró előtt. Meg is torpant egy pillanatra, de sajnos nem állt meg. Gyorsfékezést alkalmaztam, de elkerülhetetlen volt az ütközés. Arra gondoltam, hogy nem ugrom a géptérbe, és nem fekszem le a vezetőállás padlójára, amivel ilyen helyzetben a mozdonyvezető mentheti az életét. Amikor már működött a fék, inkább a vezetőállás két ablaktábláját elválasztó konzol mögé léptem, ami valamennyi védelmet nyújt, innen láthattam a buszsofőr kétségbeesett arcát, amikor idenézett a mozdonyra, majd az elkeseredett utasokat, amint egyszerre a vonat felé fordították a fejüket. Ebben a pillanatban minden elsötétült, nagy csattanást hallottam, s porfelhő borított be mindent, én meg mint a pingponglabda ide-oda pattogtam a vezetőálláson. Az ütközés után 250 méterrel állt meg a vonat.... Felálltam és ekkor láttam meg a busz roncsát.
A kiérkező mentők és tűzoltók a buszon utazó 39 emberből tizenegyet találtak életben a helyszínen, köztük az magyar idegenvezetőt, akinek az mentette meg az életét, hogy éppen háttal állt a szélvédőnek a busz elején az ütközés pillanatában. A sérülteket kórházba szállították, ám hatuknak már nem tudták ott sem megmenteni az életét. Az ütközés erejét mutatja, hogy a fénysorompó tiltó jelzése ellenére a sínekre hajtó busz kettészakadt, az eleje az átjárótól ötven méterre sodródott, míg a hátsó részét a tehetetlenül guruló vonat háromszáz méteren keresztül tolta maga előtt, a mozdony egyik tengelye kisiklott, és a sínek is megrongálódtak. A buszon utazók közül mindenki meghalt, aki a hátsó részen ült, viszont a mozdonyvezető csodával határos módon csak könnyebb sérüléseket szenvedett. A szakemberek nehézségekbe ütköztek az azonosítás során - ahogy azt egy hannoveri rendőrségi szóvivő is mondta- nem tudni, hogy azok közül, akik befizettek az útra, kik ültek fel a buszra, kik sérültek, és kik haltak meg. A szerencsétlenség előtti napon készült a teljes csoportról egy közös kép, ezt tudták használni, illetve a szállodájuk által kiadott névlista alapján tudták beazonosítani az elhunytakat. Gyászoló családtagjaik még tizenegy év elteltével is ellátogatnak a szerencsétlenség helyszínére, hogy virágot és gyertyákat helyezzenek el az átjáróban, amit a baleset után teljesen felújítottak, és sorompórúddal láttak el. Magyarország legnagyobb vonat tragédiája egy régóta esedékes folyamatot indított el. A halálos kimenetelű balesetet követő három hónapban a Balaton déli partján nyolc, az északi partján pedig további tizenöt vasúti átjárót ellenőriztek és szereltek fel sorompó rúddal, hogy ezzel is biztonságosabbá tegyék a közlekedést, bár az emberi figyelmet és a szabályok betartásához kellő fegyelmet semmi nem pótolhatja száz százalékosan. A hasonló tragédiák elkerülése érdekében a vasúti átjárókat mindig fokozott figyelemmel, megfelelő körültekintéssel és sebességgel kell megközelíteni.
A siófoki vasúti átjárókat is ellnőrizte a MÁV
Magyarországon évente mintegy 40 súlyos baleset történik, közülük 20 esetben halállal végződik a tragédia!
Hasonlóan a legtöbb európai országhoz, a vasút-közút szintbeli kereszteződésekben bekövetkezett baleseteket a MÁV hálózatán is 99%-ban a közúti közlekedésben résztvevők figyelmetlensége, szabálytalansága okozza. Az ezen okokra visszavezethető balesetek megelőzése érdekében a MÁV Zrt. a rendőrséggel közösen május 6-án, országszerte több helyszínen végzett ellenőrzéseket valamint hívta fel a közúton közlekedők figyelmét a vasúti átjárókon való áthaladás szabályaira.
A MÁV és a rendőrség idén is csatlakozott a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) és az Európai Unió által 2009-ben életre hívott „Stop a baleseteknek az útátjáróban!” nevű Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampányhoz. Ennek célja a tragédiába torkolló vasútátjárós balesetek megelőzése. Május 6-án, országosan több mint 30 helyszínen a vasúti szakemberek ellenőrizték egyebek között a fénysorompók, csapórudak és optikák, a vasúti átjárót jelző közúti táblák, útburkolati jelek állapotát és láthatóságát is, továbbá szórólapokkal hívták fel a figyelmet arra, hogy a KRESZ szabályainak betartásával a balesetek megelőzhetőek.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.