Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
- Siófok városa nevében őrzi az ősi Fok folyó emlékét. A város történelme nélküle elképzelhetetlen. A régészek és a helytörténészek mégsem találják sehol a folyó medrét. Azt mondják, hogy a Sió-csatorna medrével volt azonos a hajdani Fok folyó. Ebből csupán annyi az igazság, hogy Balatonszabadi és Sióagárd között tényleg közel azonos a mesebeli Fok folyó medrével – írja Tézisek a Fok folyóról és Siófok történelméről című kutatásában Faragó Sándor térképész mérnök, aki ’70-es években a Pécsi Geodéziai és Térképészeti Vállalat Siófoki Kirendeltségének vezetője volt. Vezénylete alatt mérték fel a déli part szinte minden települését, elkészítette Fonyód és Balatonszárszó domborzati térképét. 1978-ban a Magyar Állam megrendelte Siófok városának újfelmérését, mert a régi térkép elavult, ekkor vízszintes és magassági felméréseket végeztek. A térképkészítés során Faragó Sándor bejárta a területet, a Madarasi dűlőben vette észre az egykori morotvák nyomait. Ezek olyan görbe árkok, melyek jellemzőek a víz folyására, medrüket természetes vízfolyás alakította ki. Faragó Sándor Szabadifürdő vasúti megállónál az országút déli oldalán talált kanyargó morotvákat, valamint a Madarasi dűlő ipartelep felé eső részén, a Mol benzinkúttól keletre 100 méternyire, és megállapította, hogy csak az Ős-Balaton lefolyása lehetett, ami ezeket a morotvákat létrehozta.
- A mai Balaton 1863 óta ilyen, amilyen ma, előtte több méterrel magasabb volt a vízállás, a tó partja is máshol helyezkedett el, mint ma. Azon a területen, amelyet egykor víz borított savanyú láp talaj alakult ki, ennek megfelelő növényzet, nád, sás nőtte be. A szárazulatokat belepte az erdő, barna erdei talaj alakult ki. A kettő határvonalán kapjuk meg az ősi Balaton kontúrját. Fenyvesnél vagy Fonyódnál például 8-10 kilométerrel kijjebb volt a part. A terepviszonyok, egykori mérési adatok, helytörténeti kutatók adatai alapján megállapítható az ősi Balaton vonala. A Fok folyó volt az egyetlen lefolyása az Ős-Balatonnak, melynek tölcsértorkolata volt – mondta el Faragó Sándor. - A mai Siófok túlnyomó része az Ős-Balaton medrében fekszik. A belváros ezen belül is a Fok folyó egykori tölcsértorkolatában terül el. A város mintegy 4400 méternyi hosszban a nevezetes siófoki turzásgátra épült. Az ősi falu három településből állt össze, Holovogy, a mostani Kórház-domb, Losta a mai szőlőhegy, Fok falu a mai Ipartelep legmagasabb része. Siófok létrejöttének két alapvető feltétele van, az egyik a turzásgát felépülése, a másik a tó vízoszlopának csökkentése. Az Ős-Balaton vizét a megépült Sió-csatorna apasztotta le, a víztükör szintjének változásával a tó partvonala is változott – tette hozzá.
A térképész mérnök kutatásai alapján a Fok folyó akkor keletkezett, amikor a Pleisztocén kori turzást áttörte az Ős-Balaton vize, és akkor szűnt meg, amikor a Sió-csatornát 1863-ban megnyitották. A kutatásokat a szakember térkép rekonstrukciókkal is szemlélteti, melyeken ábrázolja, hogy a Fok folyó tölcsértorkolata mintegy 4,5 km hosszban a mai Szabadifürdő vasúti megállótól a mai granáriumig terjedt. Az Ős –Balaton később erre a vonalra rakta le a siófoki turzásgátat. A hajdani tölcsértorkolat a turzásgát lévén deltatorkolattá alakult. A kettészakadt torkolat nyugati ágát Sívó pataknak, keleti ágát Fok folyónak kezdték nevezni. A török időkben a Fok folyó kikötőnek alkalmas medrét török kikötővé alakították. A delta torkolat lagúnává vált, majd elmocsarasodott, így a törökök után a település lakói a turzásgát magasabb pontjaira építkeztek. A lagúna mocsara az 1700-as években kezdett kiszáradni. A Fok folyó torkolatában vízimalmok épültek, egy 1850-es feljegyzés szerint Siófoktól Ádándig 102 vízimalom működött. A malmokat a Sió-csatorna építése során azonban lebontották, mert a lefolyást akadályozták. A turzásgáton a Fok-Sió falu létrejöttével a Balaton szabályozása elengedhetetlenné vált. Végül az 1800-as években Beszédes József mérnök volt az, aki az elődök próbálkozásainak tapasztalatai nyomán nemcsak a Balaton vízgyűjtőjének területén volt képes a szabályozás problémáit megoldani, hanem az építendő Sió-csatorna mentén lévő területek árvízvédelmi szempontjait figyelembe véve megvalósítható, kivitelezhető tervet készített. A Sió-csatorna megépülését 1863-ban Beszédes József már nem élhette meg. A hajdani Fok folyó völgyében megépített csatornát a Fok folyó 4,5 km széles deltatorkolatának nyugati szélső lefolyásáról, a 3 km hosszú Sió patakról nevezték el. A Fok folyó fő medervonala, lefolyása a mai zsidó temetőnél található.
- Azt hiszem ez az igazságtalanság annak köszönhető, hogy a deltatorkolat nyugati szélső lefolyását nevezték ki a Somogy-Veszprém megye határának. Másrészt itt alakult ki a történelmi városközpont is, mert a homokturzás itt volt a legszélesebb, legmagasabb. A Sió-csatorna megnyitási ünnepségének győzelmi himnusza volt a Fok folyó halálának requiemje. Azóta a Fok folyó feledésbe merült. Ezért javasoltam, hogy a Madarasi dűlő „fás legelő” művelési ágú területéből alakítsunk ki történelmi emlékparkot, ahol a mesebeli Fok folyó morotvái nyomokban még megtalálhatók – javasolja kutatása zárásaként Faragó Sándor térképész mérnök.
Milei Barbara
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.