Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Az üdülőhellyé válás, a fürdőfejlesztés magával hozta a művelődés, a szórakoztatás fellendülését, kétarcúvá válását. A fürdőtelepek idényjellegű kulturális élete, szolgáltatásai mindjobban elváltak a lakosság művelődésétől, így történt ez Siófokon is. A múlt század elején kiadott útikalauz már a magyar fürdőéletnek új és magasabb színvonalát mutatja be. A fürdőhelyen a tudományos és művészvilág éppúgy képviselve volt, mint a pénzarisztokrácia. Sok száz vendég járt üdülni Siófokra, akik szórakozni is kívántak. Rendelkezésre álltak úgynevezett kúrszalonok, amelyek sokoldalú szórakoztató és kulturális lehetőséget nyújtottak. Kávéház, olvasó- és zongoraterem, hölgyterem állt a vendégek rendelkezésére. 1905-ben megépült a Siófoki Színkör. A település állandó színházában az ország egyik legjobb vidéki színtársulata működött, hírneves fővárosi művészek vendégszereplésével. Táncestélyek, hangversenyek, tombola, velencei éj a Balatonon és számos szórakoztató műsor segített a vendégeknek szabad idejük eltöltésében. Az 1910-es években mozi létesült, amit a lakosság „kisbüdös”-nek becézett, 1916-ra pedig elkészült a modern Fogas filmszínház. A parkban ebben az időszakban nyaranta az I. Honvédezred zenekara játszott, és világhírű cigányprímásokat is szerződtettek a vendégek szórakoztatására.
A két világháború között igyekeztek elérni, hogy a vendégek minél több időt töltsenek a településen. A korabeli útikalauzban olvashatjuk:
” A szórakozásokról a fürdőigazgatóság hangversenyek, kabarék, lampionos hajókirándulások, tréfás versenyek, tombolaestek rendezésével gondoskodik. A kertmoziban sűrűn változó a műsor. A mondain élet központja a kaszinó világvárosiasan berendezett nyilvános helyiségei és kertje. Minden este elsőrangú a zene és tánc.”
A II. világháborút követő változások, a fokozódó személyi kultusz, a romló gazdasági helyzet éreztette hatását. A „szabadművelődés” korában sokrétű, másfajta művelődési élet bontakozott ki. A teljesség igénye nélkül: a régi Kaszinó épületében különböző kulturális előadásokat szerveztek. Siófok község vezetői, látván, milyen nagy igény mutatkozott meg a szabadtéri rendezvények iránt, 1949-ben kültéri színpad építését határozták el. Az anyagi fedezetet a Tab melletti orosz laktanyaépítés teremtette meg. A betonozáshoz rengeteg sóder kellett és a siófoki nagy legelőn, a 7. számú főút melletti területen, alig pár centiméterre a gyep alatt kitűnő minőségű, egykor a Balaton turzásra kidobott kavicsot találtak.
Ezt bányászták ki és adták el. A tervek elkészítése sem került pénzbe. Varga Tamás, Kossuth-díjas színházi mérnök az akkori ínséges időszakban nem pénzt kért, hanem 20 mázsa lisztért vállalta a dokumentációk elkészítését. A lisztet pedig a Sió-hídnál a feketézőktől lefoglalt lisztből szerezték be. Az illetékes szervek engedélyt adtak, hogy a község ilyen célra használja fel az elkobzott árut. A szabadtéri színpadot a község híres szülöttéről, Kálmán Imréről nevezték el. Erről értesítették őt is, és felkérték a híres zeneszerzőt, vegyen részt egy szabadtéri előadáson. A Csárdáskirálynőt játszották volna az operettek koronázatlan királya vezényletével. Kálmán Imre örömmel fogadta a felkérést. Sajnos az 1950-es évek hidegháborús légköre és az akkori magyarországi politikai viszonyok miatt meghiúsult ez a szándék, Kálmán Imre pedig 1953-ban elhunyt.
A 60-as években nyári zenei élet elsősorban a szabadtéri színpadra korlátozódott. A szórakoztató ipar könnyűzenei előadásai voltak túlsúlyban, de a nyári műsorokban felbukkant a komolyzene, a népzene, a néptánc és az operett is. Az 1970-es évek közepétől az 1980-as évek végéig tartott a szabadtéri igazi fénykora. Rendeztek itt táncdalfesztivált, majd ennek a helyét átvette az Interpop fesztivált. Ezen a rendezvényen 1986-ban Siófok különdíját Zoltán Erika kapta meg. De erről a színpadról indult útjára a „Hallo, itt Balaton” műsora. A fellépők közt olyan nevekkel találkozhatunk, mint Kovács Kati, Koós János, Hofi Géza.
Természetesen a legkedveltebb zenekarok majd mindegyike fellépett: Omega, Fonográf, Neoton, LGT, R-GO, Dolly Roll... Az 1970-es évek közepétől elkezdődött a létesítmény többlépcsős átalakítása. 1974-ben új burkolatot kapott a színpad, megépült a főbejárati kapu, a pénztárfülke és korszerű illemhely létesült. Az ezt követő években került sor a büfé, kerítés építésére, a világító-hangosító torony kialakítására, berendezésére. Végül az 1980-as nyári szezon kezdetére a nézőtér is megújult. 1546 műanyag széket helyeztek el, ezzel plusz 300 férőhelyet nyertek. 1980-ban a színpad is teljesen megújult. Két év múlva, 1982. augusztus 2-án az újjáépített, patinás szórakozóhelyen Kálmán Imre születésének 100. évfordulója alkalmából gálaműsort rendeztek, melyen részt vett a zeneszerző özvegye, Vera Kálmán is. Kiváló művészek sora lépett a színpadra: Felföldi Anikó, Németh Marika, Oszvald Marika, Tiboldi Mária, Zentai Anna, Marik Péter, Rátonyi Róbert. A gáláról a Magyar Televízió felvételt készített. A következő, minden egységre kiterjedő felújításra 30 évet kellett várni. Ennek fedezetét 2010-ben az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázaton nyert 278 millió forint biztosította.
Duplájára nőtt az öltözők alapterülete, tetőt kapott a színpad, zenekari árkot alakítottak ki, új büfé épült. Korszerű fény-, hang- és látványtechnikai megoldásokat alakítottak ki. A nézőtér is megújult. Az európai szintű Kálmán Imre Szabadtéri Színpad átadását 2010. augusztus 1-én az ExperiDance társulat különleges táncelőadásával, az Esszencia bemutatójával ünnepelték. Majd 2013-ban újabb produkcióval léptek fel, az Ezeregyév c. történelmi táncelőadással.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.