Tekintse meg aktuális számunkat! megnézem
október
minden ami Siófok
Érzékenyítő programok a Fehér bot napja alkalmából

Magazin

Érzékenyítő programok a Fehér bot napja...

A Fehér bot napja alkalmából a Látássérültek Siófoki Regionális Egyesülete érzékenyítő programokat szervez október 15. és 19....

Nemzetközi folklórfesztiválon képviselte hazánkat a Balaton Táncegyüttes

Kultúra

Nemzetközi folklórfesztiválon képviselte...

A Rovinjban megrendezett Nemzetközi folklórfesztiválon képviselte Siófokot és Magyarországot a Balaton Táncegyüttes szeptember végén.

Strandfoci sikerek

Sport

Strandfoci sikerek

Légiósok nélkül, helyi nevelésű játékosokkal küzdött a csapat a nemzeti bajnokságban.

Átadták a balatonszéplaki vízmű megújult ülepítőtavát

Balaton

Átadták a balatonszéplaki vízmű megújult...

Ünnepélyes keretek között adták át október 18-án a megújult zagyvíz-tározót Balatonszéplak-alsón. Az Országos Vízügyi...

Magazin 2018. 09. 12.

Minden út Siófokra vezet

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek.
„Szombat este, hogyha leszáll a szép nyári est, Készülődik a víkendre,
Aki nem rest. Kora reggel randevú az állomás előtt, Visz a vonat Balatonra,
Sok édes kis nőt. [...] „

A bevezető idézetet az 1930-as években készült Lehároperett, a Balaton tündére nyitányában vasutas egyenruhába öltöztetett görlök énekelték. Az operettben két fiatal bankhivatalnok filléres gyorsvonattal a Balatonhoz utazik, s ott mindketten megismerkednek életük szerelmével. A vasút előtti korszakban a közúti közlekedésnek a település életében nagyobb feladatot kellett ellátnia, mint a vízi közlekedésnek. A közúti forgalom akkoriban a postaforgalomra orientálódott. A siófoki postakocsi-állomás a Sió-híd előtt a Borharapónál volt. A vendégház és borozó udvarán 1863-ban létesült a postalóváltó állomás. Az utakon elérhető legnagyobb sebesség példájaként a 19. sz. első felének közlekedéstörténeti érdekessége hozható fel: a füredi Anna-bálokra a gyorskocsik Pest- Budáról hajnali 5 órakor indultak, és a mostani az M7- es autópálya és a 71. számú főút nyomvonalán haladó kavicsolt, illetve részben kővel burkolt utakon este hat órára érkeztek Balatonfüredre. Az 1890-es évek közepén az utakon megjelenő gépjárművek csak sporteszközök voltak. 1920-tól a II. világháború kitöréséig elterjedtek a gépjárművek. Kialakult a verseny a közúti és a vasúti teherszállítás között, és a személygépkocsik száma is növekedésnek indult.

Vasút

A Balaton vasúti megközelítésében is szerepet játszott, hogy a XIX. század első felében Magyarországon a fejlődés egyik kerékkötője a nem megfelelő közlekedés volt. A Buda-Nagykanizsa-Trieszt irányú fővonal tervezését és építését az 1856. október 8-án Ferenc József császár által alapított Keleti Vasúttársaság (mely) két év múlva a Déli Vasúttársaság néven működött tovább) adott engedélyt. Az építkezésnek 1860 nyaráig nem láttak hozzá, mert nem tudtak dűlőre jutni abban a sarkalatos kérdésben, hogy a Balaton északi vagy a Balaton déli partján menjen a vasút. Somogy megye és Veszprém megye is erősen lobbizott a saját érdekei mellett. Végül is a Társaság döntött (természetesen a lehető legjobban), a Balaton déli partján halad végig a vasút. 1861-ben a Déli Vaspálya Társaság már át is adta az új vonalat, ezzel a déli parti települések előnyösebb helyzetbe kerültek. Balaton két partján – a forrás- és helyhiány miatt – egyvágányos vasútvonalak jöttek létre, így csak a nagyobb állomásokon tudják egymást „kikerülni” a vonatok. Siófokon ekkor még nem volt megállóhely. Ez három év múlva valósul meg, akkor készült el az Indóház (a pályaudvar korabeli elnevezése). 1866-ban királyi várótermet építettek az Indóház mellé, Erzsébet királynő tervezett látogatása alkalmából. A siófokiak nagyon készültek a magyarok által kedvelt uralkodó hölgy fogadására.

A királyné látogatása a porosz-osztrák háború miatt elmaradt, de a fejlődés tovább folytatódott. A folyamatosan növekvő utasforgalom és a kényelmes kiszolgálás miatt 1903-ban új épület készült a régi indóház helyén. Az 1930-as évek elejének érdekes újítását is a vasúti személyszállításban a „filléres vonatok” vagy „filléres gyorsok” bevezetése. A vonatok a turistaszezon áprilisi kezdetétől gyakorlatilag év végéig (a téli rossz idő beálltáig) szállították a kikapcsolódni – az akkor divatos kifejezést alkalmazva – „weekendezni” vágyó utasok tömegét a Balatonra. 1932-ben már igen népszerűek voltak ezek a vonatok, alkalmanként 500 - 1000 fő utazott egy-egy szerelvénnyel. A II. világháborúban a vasútvonal, és a siófoki vasútállomás is súlyos károkat szenvedett. A háború után az épületet egyszerűsítve állították helyre, a vasútállomás nagyszabású átalakítására közel 30 évet kellett várni. Siófok vasúti összeköttetés rendszere az 1950-es évek vége óta alig változott, de az 1960-as évek végén lényeges előrelépés volt az ország távoli településeiről és a külföldi városokból induló közvetlen gyors- és expresszvonatok forgalomba állítása. A balatoni üdülőövezet elérésében, megközelítésében egészen az 1970- es évekig - a vasúté maradt a főszerep.

Az 1980-as évek közepén elkezdődött a Budapest-Siófok-Nagykanizsa vasútvonal villamosítása. A siófoki állomáson aluljáró épült, megemelték az utasváró peronokat, tető került föléjük. Az első, villanymozdonnyal vontatott szerelvény 1988. május 29-én gördült be az állomásra. A beruházás csúcspontjaként a második világháborúban tornyait vesztő állomás épülete visszanyerte eredeti patináját. Az ünnepélyes átadásra 1990. június 22-én került sor. A déli vasút mellett van egy összekötő vasúti mellékvonal, amely Siófokot köti össze Kaposvárral. E vicinális terve már az 1880-as években felmerült, de a nyomvonalviták miatt sokat kellett várni a megépítésére. 1901-ben Szupits Dezső tabi ügyvéd próbálta kimozdítani a holtpontról a vasútépítés ügyét. Végül 1906-ban átadták a forgalomnak a Siófok-Tab-Kaposvár vasútvonalat, Somogy megye leghosszabb (101 km-es) helyi érdekű vasútját. Ez még most is működik, a Piroskának becézett vonat közlekedik rajta.

Közút

1925-ben a Kereskedelmi Minisztérium elhatározta, hogy a Balatont körülvevő közutakat egységes elvek szerint kiépítteti. A „körúti” 1929-ben elkészült, a partot 4-4,5 méter széles makadámpálya vette körül, melyet néhány szakaszon kátrányos vagy bitumenes felületi bevonással igyekeztek portól mentesíteni. Az 1929-es fejlesztési tervben szerepelt a Budapest – Dinnyés – Székesfehérvár- Siófok – Balatonszentgyörgy - Keszthely útvonal, ahol az építés akkori legkorszerűbb módszerekkel folyik, de ezt már a terv jóváhagyása előtt megkezdik. Az első, várost érintő beruházás tehát az 1929. október végén átadott Budapest-Siófok közötti műút, a későbbi 7. számú főút. A Balaton fellendülését várták tőle, ami be is következett. Az 1960-as évek elején már jól látszott, hogy a főút már nem tudja levezetni a megnövekedett forgalmat.

„Az ország legforgalmasabb útján, a balatoni úton jelentkezett elsőnek a növekedés következtében a forgalmi zsúfoltság, a régi 7. sz út Budapest-Székesfehérvár közti szakaszának teljes telítődése. Az ipari, idegenforgalmi igények egyaránt kiemelik ennek az útvonalnak a fontosságát... "

A második ötéves terv előírta a balatoni autópálya építésének megkezdését. Az építés első szakasza 1962-ben indult, és 1968-ban fejeződött be. Székesfehérvárig állt a forgalom rendelkezésre a keresztezésmentes kétnyomú autóút, valamint átadták az M1-es és M7-es közös bevezető szakaszát. Székesfehérvártól még a régi, korszerűsített 7. sz. úton lehetett lejutni, míg az autóút Siófokig tartó szakaszának építése befejeződött A Siófokig érő szakaszt 1971. július 2-án adták át. Egy év elteltével érzékelhető volt, hogy a bal pálya két sávja nem oldotta meg a gondokat. 1972 nyarán már korlátozást kellett bevezetni. Vasárnap 14 órától 23 óráig csak Siófoktól Budapest irányába lehetett közlekedni.

1975-ben adták át a jobb oldali pályát, ami csak Balatonaligáig épült meg. A kezdeti lendület után nagy megtorpanás következett. Évtizedeket kellett várni a folytatásra, a valódi autósztráda megépítésére. 2002-re készült el Zamárdiig, majd 2008-tól egészen az ország határáig lehet kényelmesen autózni. A város távolsági autóbusszal történő megközelítésére magánvállalkozók tettek bátortalan kísérleteket, de rövid időn belül felhagytak nem kifizetődő tevékenységükkel. Az 1930-as évek elejétől a MAVART tartott fenn járatokat, közülük a kizárólag nyári fürdőidényben a fővárosból Balatonföldvárra indított naponkénti egy járatpár érintette Siófokot. Az alig 3 órás menetideje versenyképessé tette a lassúbb személyvonatokkal. A vasúti menettérti jegyek és a nyári filléres jegyek lényegesen olcsóbbak voltak. Mivel akkor még csak keveseknek volt személyautója, a távolsági társasgépkocsival való utazás sokak számára kipróbálandó újdonságnak számított.

Annál fontosabbak voltak azok a buszvonalak Siófok számára, amelyek olyan irányba tették az átszállás nélküli utazást, ahova vasúton nem, vagy csak nagy kerülővel lehetett eljutni. A II. világháború után, 1947-ben nyári idényben a MÁVAUT-járattal lehetett Siófokot elérni. Nyáron még egy magáncég tartott fenn járatokat Siófokon keresztül a főváros és Kaposvár között. Az államosítás után megszűntek a budapesti járatok, 1950-ben Siófoknak mindössze Iregszemcsével volt közvetlen busz összeköttetése. AZ AKÖV állami vállalati keretekben országosan is nagy lendületet kapott az autóbuszhálózat fejlesztése az 1950-es években, Siófok esetében az idegenforgalom játszott szerepet a fejlesztésben. A part mögötti külső-somogyi dombvidék több községe, így Balatonendréd, Kőröshegy, Bálványos nyert közvetlen összeköttetést, de a közeli parti üdülőhelyek elérésére is alternatívát nyújtottak az új autóbuszvonalak a vasút mellett. A helyközi buszjáratok a hosszan elnyúló településen belül több helyen megállva a helyi forgalom ellátásában vettek részt. Siófok Város Önkormányzata 1995-ben döntést hozott arról, hogy 6 darab autóbuszt vásárol a helyi tömegközlekedés korszerűsítése érdekében. A döntés hátterében az állt, hogy a helyi járatokat szervező és bonyolító cégnek nem volt anyagi forrása a fejlesztés belátható időn belüli megvalósítására. A megállapodás értelmében a Kapos Volán Rt. beszámítja a viteldíjba a buszok értékét. Így a vonaljegy és a bérlet ára az országos átlag alatt marad.

A környezetkímélő helyi járatos autóbuszokat a város színeit kapták: sárga, zöld, kék. A járművek átadása kettesével történt: 1996-ban, 1997. április és december hónapokban. Az autóbusz-hálózat kiépítése az 1970-es évek közepéig gyakorlatilag befejeződött. A legfeltűnőbb előrelépés a megye távoli, vonattal körülményesen elérhető fontos településekeivel összekötő járatok számának gyarapodása. Siófok a nemzetközi buszforgalom egyik legfrekventáltabb központja is lett az 1980-as évekre: elérhető volt Bécs, Semering, Pozsony, Besztercebánya, Nagyszombat, Galánta és Komárom is. Gondot okozott, hogy a városnak sokáig nem volt körszerű autóbusz pályaudvara. A buszok a vasútállomás előtti zsúfolt és balesetveszélyes térről indultak. Többször napirendre került szükségessége, így az 1978-as Somogyi Hírlapban is olvasható, hogy a Volán Tröszt soron kívül elkészíti a siófoki autóbusz-pályaudvar kiviteli terveit, és az építkezést is megkezdik. A könnyűszerkezetes, mutatós épületátadásra csak 1985 októberében került sor. A város rangjához méltó, európai feltételeket teremtett. Ekkor naponta 11 távolsági és 5 nemzetközi járat indult. Napjainkra a városkörnyék valamennyi településéről közvetlen járatokkal megközelíthető Siófok, a belföldi nagytávolságú járatokkal pedig eljuthatunk az ország jelentős nagyvárosaiba. A város közlekedése jelentős fejlődésen ment keresztül, míg kialakult a mai infrastruktúra. Budapest és Nagykanizsa felől az M7-es autópályán vagy a 7-es számú országos főúton közelíthető meg, délről, Szekszárd és Tamási felől a 65-ös számú főútvonalon érhető el. A megyeszékhellyel, Kaposvárral nincs közvetlen első- vagy másodrendű közúti összeköttetése. Vasúti csomópontként is három irányból (a Székesfehérvár– Gyékényes-vasútvonalon, és a Kaposvár– Siófok-vasútvonalon) fogadja a személy-, illetve teherforgalmat. Vízi úton a Balaton északi partjával, Balatonfüreddel, a Tihanyi-félszigettel és a nyugati medence kikötőivel van összeköttetése.

Tekintse meg fotó galériánkat! Tekintse meg fotó galériánkat!

Jó éjt hölgyem, vagy verőfényes délutánt! - előadássorozat a változókorról

2018. 10. 18.

Elsősorban a változókorban lévő hölgyeknek szeretne segítséget, tanácsokat nyújtani a Reménység Alapítvány Jó éjt hölgyem, vagy verőfényes délutánt! című előadássorozata, melynek első részét szeptember 25-én rendezték meg a siófoki BRTK Könyvtárban.
Részletek »

Jubileumi évünk eseményei

2018. 10. 17.

Jubileumi évünk eseményei
Számtalan programmal találkozhattak idén Siófokon a helyi lakosok és az idelátogató vendégek, de még közel sem értünk a jubileumi programok végére. A Siófok várossá válásának 50. éve előtt tisztelgő Siófok50 rendezvénysorozat tovább folytatódik: az őszi és a téli szezonunk is tartogat még megannyi fantasztikus programot az érdeklődők számára.
Részletek »

Érzékenyítő programok a Fehér bot napja alkalmából

2018. 10. 15.

Érzékenyítő programok a Fehér bot napja alkalmából
A Fehér bot napja alkalmából a Látássérültek Siófoki Regionális Egyesülete érzékenyítő programokat szervez október 15. és 19. között a Kálmán Imre Kulturális Központban.
Részletek »

Egészséges táplálkozás az iskolákban

2018. 10. 14.

Egészséges táplálkozás az iskolákban
A Kiliti Pillangó Óvodáért Alapítvány egészséges táplálkozás népszerűsítése pályázatának keretében szeptember utolsó hetének négy délutánján az iskola alsó tagozatos tanulói interaktív foglalkozásokon vettek részt.
Részletek »

Több mint diákcsere

2018. 10. 09.

Több mint diákcsere
A Walnut Creek-i gyerekek látogatása mellett waldheimi diákok is a városba látogattak a múlt hónapban. A német testvérváros fiataljai nemcsak a szokásos cserediákprogramban vettek részt, hanem a Krúdy iskolában szakmai programokon is vendégeskedtek.
Részletek »

Street Food verseny a Halfesztiválon

2018. 10. 07.

Street Food verseny a Halfesztiválon
A Halfesztivál utolsó napján rendezik a már hagyományos Street Food versenyt ahol igazi halas különlegességekkel készülnek a versenyzők.
Részletek »

Halfesztivál

2018. 10. 06.

Halfesztivál
Október első hétvégéjén három napon át minden a halról szólt Siófokon. A Siófoki Halfesztivál gasztronómiai programjai, esti koncertjei hatalmas tömeget vonzottak a város Fő terére.
Részletek »
Még több magazin cikk

Nemzetközi folklórfesztiválon képviselte hazánkat a Balaton Táncegyüttes

2018. 10. 10.

Nemzetközi folklórfesztiválon képviselte hazánkat a Balaton Táncegyüttes
A Rovinjban megrendezett Nemzetközi folklórfesztiválon képviselte Siófokot és Magyarországot a Balaton Táncegyüttes szeptember végén.
Részletek »

Balatoni Népfőiskola

2018. 09. 30.

Kozma-Vízkeleti Dániel család-pszichoterapeuta előadásával indult újra szeptember 25-én a Kálmán Imre Kulturális Központ Balatoni Népfőiskola programsorozata.
Részletek »

Bérletvásárlás

2018. 09. 15.

Szeptember 24-től vásárolhatók bérletek a következő színházi évadra.
Részletek »

Tibet kincsei Siófokon

2018. 09. 14.

Élményekkel teli múzeumi tárlatvezetéssel, és a buddhizmus több ezer éves kultúrájának bemutatásával nyitotta meg kapuit a Tibet kincsei kiállítás a siófoki Kálmán Imre Kulturális Központ )KIKK) emeleti galériáján. A Tibet-Európa Alapítvány a szeptember 20-ig látogatható kiállítás mellett a meditációról, a karmáról és a buddhizmusról szóló előadásokkal várja az érdeklődőket a KIKK-ben.
Részletek »

Fűszerezett népzene

2018. 08. 05.

A népzene, a modern zene és a kelet-európai életérzés keveredett a Főtéren augusztus második estéjén, amikor is a Cimbaliband zenekar előadásában volt részünk.
Részletek »
Még több kultúra cikk

Folyamatos a kontroll az M7-es autópályán

2018. 10. 20.

Összehangolt ellenőrzések az autópálya somogyi szakaszán.
Részletek »

Átadták a balatonszéplaki vízmű megújult ülepítőtavát

2018. 10. 19.

Átadták a balatonszéplaki vízmű megújult ülepítőtavát
Ünnepélyes keretek között adták át október 18-án a megújult zagyvíz-tározót Balatonszéplak-alsón. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. (DRV Zrt.) együttműködésével, valamint a Magyar Víziközmű Szövetség közreműködésével megújult a Siófok teljes körű vízellátásáért felelős felszíni vízmű ülepítőtó. A közel 100 millió forint értékű rekonstrukciós projekt eredményeként környezettudatosabbá, hatékonyabbá és szabályozhatóbbá vált a zagyvíz ülepítő-tároló működése, így a víztisztítási folyamat.
Részletek »

Késő őszi menetrendre váltanak a balatoni hajók, kompok

2018. 09. 29.

Október 1. napjától életbe lép a késő őszi menetrend, amely szerint a balatoni hajók és kompok október 23-ig közlekednek majd.
Részletek »

A Balaton módosított vízszint-szabályozási szintjének hatásai

2018. 09. 27.

A „Balaton levezető rendszerérének korszerűsítése” című projekt kedvezményezettje, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép- dunántúli Vízügyi Igazgatóság Konzorciuma szeptember elején, a siófoki Hotel Azúrban tartott lakossági rendezvényt. A fórum előadói elsősorban a szélsőséges időjárás változások, vízszintingadozások következményeiről, valamint a Balaton módosított vízszint-szabályozási szintjének hatásairól adtak tájékoztatást.
Részletek »

Sokak vágya, hogy négy évszakossá váljék a Balaton

2018. 09. 24.

A balatoni főszezon meghosszabbításával mindenki jól járna. Az emberek minőségi szolgáltatásokat kapnának, a vendéglátóhelyeknek, panzióknak, szállodáknak pedig könnyebb lenne megtartaniuk a vendéglátásban dolgozókat, és nem kellene évről évre küzdeniük a munkaerőhiánnyal. A következő években jelentős mértékű fejlesztések lesznek a Balatonnál, elsősorban olyanok, amelyek a tavaszi és az őszi időszakban, sőt, télen is vonzó, minőségi programkínálattal színes úti céllá teszik a tó térségét.
Részletek »

Kiemelkedő évre számít a BAHART az idén

2018. 09. 22.

Kiemelkedő forgalomra számít az idén a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART), a személyhajózásban az utasok száma szeptember 9-ig, az utószezon végéig meghaladta a 717 ezer főt, ami magasabb, mint a 2017. évi teljes utasforgalom – közölte Kollár József, a társaság vezérigazgatója egy ünnepi rendezvényen pénteken Tihanyban.
Részletek »

A Balaton és a Velencei-tó lehetnek egy világtrend legnagyobb magyar nyertesei

2018. 09. 19.

A világ egyik megatrendje, a városokba költözés, a következő évtizedekben Magyarországon is folytatódhat, de közben a távmunka lehetőségek terjedése, mint másik megatrend, fékezi ezt és a kettő együtt oda vezet, hogy olyan élhető térségek lesznek a legnagyobb nyertesek, mint például a Balaton, vagy a Velencei-tó – vetítette előre a következő évtizedek egyik lényeges fejlesztéspolitikai szempontját a Közgazdász-vándorgyűlés egyik panelbeszélgetésében a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója.
Részletek »

Megkapta a hatósági engedélyt a Balaton nyári vízszintemelése

2018. 09. 18.

Megkapta a hatósági engedélyt a Balaton nyári szabályozási vízszint-maximumának 110 centiméterről 120 centiméterre emelésének projektje a Veszprém Megyei Kormányhivataltól, a határozat még nem jogerős - értesült az MTI kedden.
Részletek »
Még több Balaton cikk

A Gyarmati-Kocsis páros képviselte Siófok színeit az Ózd Rallyn

2018. 10. 12.

Magasról a mélybe. Röviden így lehetne megfogalmazni a siófoki versenyzőpáros, Gyarmati Ariel és Kocsis György legutóbbi versenyét. A Steelvent Ózd-Salgó Rallyra a fiúk azzal a céllal érkeztek, hogy egy jó helyezéssel – futamgyőzelemmel – megerősítsék vezető helyüket a bajnokságban. Erre minden esélyük megvolt, sőt, vezették is az ORC abszolút és a kategória értékelést egyaránt. Azonban jött a fekete leves, Fortuna ismét hátat fordított nekik.
Részletek »

Strandfoci sikerek

2018. 10. 11.

Strandfoci sikerek
Légiósok nélkül, helyi nevelésű játékosokkal küzdött a csapat a nemzeti bajnokságban.
Részletek »

Látványos prológgal rajtolt Siófokon a Tour de Hongrie

2018. 08. 22.

Augusztus 14-én Siófokon rendezték meg a 39. Tour de Hongrie nemzetközi országúti kerékpárverseny látványos prológját.
Részletek »

Megyei strandfoci bajnokság

2018. 08. 19.

Megyei strandfoci bajnokság
Az elmúlt hétvégén került megrendezésre a siófoki MLSZ Beach Arénában a leány U16-os megyei bajnokság, 5 csapat részvételével.
Részletek »

Balaton-trófea

2018. 08. 19.

Balaton-trófea
Siófok adott otthont június 25. és 29. között a Balaton-trófea elnevezésű nemzetközi ifjúsági labdarúgó bajnokságsorozatnak, melynek keretében 13 országból mintegy 2500 fiatal sportoló érkezett a városba.
Részletek »

Kosártábor

2018. 08. 18.

Kosártábor
Második alkalommal rendezték meg ezen a nyáron a Siófoki Kosársuli Egyesület szervezésében az immár hagyománnyá vált kosártábort.
Részletek »

Balaton Trófea

2018. 07. 28.

Siófok adott otthont június 25. és 29. között a Balaton Trófea elnevezésű nemzetközi ifjúsági labdarúgó bajnokságsorozatnak, melynek keretében 13 országból mintegy 2500 fiatal sportoló érkezett a városba.
Részletek »
Még több sport cikk