Tekintse meg aktuális számunkat! megnézem
december
minden ami Siófok
Busókkal töltöttek kolbászt a siófoki kikötőben

Magazin

Busókkal töltöttek kolbászt a siófoki...

Mindent bevetnek Siófokon, hogy elűzzék a telet. A II. Siófoki Toros Partyra újra meghívták a mohácsi busókat, és a biztonság kedvéért...

„Mintha feléledtek volna a festmények”

Kultúra

„Mintha feléledtek volna a festmények”

December 7-én nyílt meg Démuth Réka Lilla festő, grafikus Siófoki arcok című kiállítása a siófoki Kálmán Imre Emlékházban.

Csoportelsők a lányok

Sport

Csoportelsők a lányok

Csoportelső a Siófok KC, miután az EHF-kupában legyőzte idegenben 12 góllal a dán Herning-Ikast.

Téli kampánnyal is népszerűsítik a négy évszakos Balatont

Balaton

Téli kampánnyal is népszerűsítik a négy...

Helló tél! címmel forgalomélénkítő kampányt indított a Magyar Turisztikai Ügynökség: megyénkben hét szolgáltató – szálláshely,...

Magazin 2018. 09. 12.

Minden út Siófokra vezet

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek.
„Szombat este, hogyha leszáll a szép nyári est, Készülődik a víkendre,
Aki nem rest. Kora reggel randevú az állomás előtt, Visz a vonat Balatonra,
Sok édes kis nőt. [...] „

A bevezető idézetet az 1930-as években készült Lehároperett, a Balaton tündére nyitányában vasutas egyenruhába öltöztetett görlök énekelték. Az operettben két fiatal bankhivatalnok filléres gyorsvonattal a Balatonhoz utazik, s ott mindketten megismerkednek életük szerelmével. A vasút előtti korszakban a közúti közlekedésnek a település életében nagyobb feladatot kellett ellátnia, mint a vízi közlekedésnek. A közúti forgalom akkoriban a postaforgalomra orientálódott. A siófoki postakocsi-állomás a Sió-híd előtt a Borharapónál volt. A vendégház és borozó udvarán 1863-ban létesült a postalóváltó állomás. Az utakon elérhető legnagyobb sebesség példájaként a 19. sz. első felének közlekedéstörténeti érdekessége hozható fel: a füredi Anna-bálokra a gyorskocsik Pest- Budáról hajnali 5 órakor indultak, és a mostani az M7- es autópálya és a 71. számú főút nyomvonalán haladó kavicsolt, illetve részben kővel burkolt utakon este hat órára érkeztek Balatonfüredre. Az 1890-es évek közepén az utakon megjelenő gépjárművek csak sporteszközök voltak. 1920-tól a II. világháború kitöréséig elterjedtek a gépjárművek. Kialakult a verseny a közúti és a vasúti teherszállítás között, és a személygépkocsik száma is növekedésnek indult.

Vasút

A Balaton vasúti megközelítésében is szerepet játszott, hogy a XIX. század első felében Magyarországon a fejlődés egyik kerékkötője a nem megfelelő közlekedés volt. A Buda-Nagykanizsa-Trieszt irányú fővonal tervezését és építését az 1856. október 8-án Ferenc József császár által alapított Keleti Vasúttársaság (mely) két év múlva a Déli Vasúttársaság néven működött tovább) adott engedélyt. Az építkezésnek 1860 nyaráig nem láttak hozzá, mert nem tudtak dűlőre jutni abban a sarkalatos kérdésben, hogy a Balaton északi vagy a Balaton déli partján menjen a vasút. Somogy megye és Veszprém megye is erősen lobbizott a saját érdekei mellett. Végül is a Társaság döntött (természetesen a lehető legjobban), a Balaton déli partján halad végig a vasút. 1861-ben a Déli Vaspálya Társaság már át is adta az új vonalat, ezzel a déli parti települések előnyösebb helyzetbe kerültek. Balaton két partján – a forrás- és helyhiány miatt – egyvágányos vasútvonalak jöttek létre, így csak a nagyobb állomásokon tudják egymást „kikerülni” a vonatok. Siófokon ekkor még nem volt megállóhely. Ez három év múlva valósul meg, akkor készült el az Indóház (a pályaudvar korabeli elnevezése). 1866-ban királyi várótermet építettek az Indóház mellé, Erzsébet királynő tervezett látogatása alkalmából. A siófokiak nagyon készültek a magyarok által kedvelt uralkodó hölgy fogadására.

A királyné látogatása a porosz-osztrák háború miatt elmaradt, de a fejlődés tovább folytatódott. A folyamatosan növekvő utasforgalom és a kényelmes kiszolgálás miatt 1903-ban új épület készült a régi indóház helyén. Az 1930-as évek elejének érdekes újítását is a vasúti személyszállításban a „filléres vonatok” vagy „filléres gyorsok” bevezetése. A vonatok a turistaszezon áprilisi kezdetétől gyakorlatilag év végéig (a téli rossz idő beálltáig) szállították a kikapcsolódni – az akkor divatos kifejezést alkalmazva – „weekendezni” vágyó utasok tömegét a Balatonra. 1932-ben már igen népszerűek voltak ezek a vonatok, alkalmanként 500 - 1000 fő utazott egy-egy szerelvénnyel. A II. világháborúban a vasútvonal, és a siófoki vasútállomás is súlyos károkat szenvedett. A háború után az épületet egyszerűsítve állították helyre, a vasútállomás nagyszabású átalakítására közel 30 évet kellett várni. Siófok vasúti összeköttetés rendszere az 1950-es évek vége óta alig változott, de az 1960-as évek végén lényeges előrelépés volt az ország távoli településeiről és a külföldi városokból induló közvetlen gyors- és expresszvonatok forgalomba állítása. A balatoni üdülőövezet elérésében, megközelítésében egészen az 1970- es évekig - a vasúté maradt a főszerep.

Az 1980-as évek közepén elkezdődött a Budapest-Siófok-Nagykanizsa vasútvonal villamosítása. A siófoki állomáson aluljáró épült, megemelték az utasváró peronokat, tető került föléjük. Az első, villanymozdonnyal vontatott szerelvény 1988. május 29-én gördült be az állomásra. A beruházás csúcspontjaként a második világháborúban tornyait vesztő állomás épülete visszanyerte eredeti patináját. Az ünnepélyes átadásra 1990. június 22-én került sor. A déli vasút mellett van egy összekötő vasúti mellékvonal, amely Siófokot köti össze Kaposvárral. E vicinális terve már az 1880-as években felmerült, de a nyomvonalviták miatt sokat kellett várni a megépítésére. 1901-ben Szupits Dezső tabi ügyvéd próbálta kimozdítani a holtpontról a vasútépítés ügyét. Végül 1906-ban átadták a forgalomnak a Siófok-Tab-Kaposvár vasútvonalat, Somogy megye leghosszabb (101 km-es) helyi érdekű vasútját. Ez még most is működik, a Piroskának becézett vonat közlekedik rajta.

Közút

1925-ben a Kereskedelmi Minisztérium elhatározta, hogy a Balatont körülvevő közutakat egységes elvek szerint kiépítteti. A „körúti” 1929-ben elkészült, a partot 4-4,5 méter széles makadámpálya vette körül, melyet néhány szakaszon kátrányos vagy bitumenes felületi bevonással igyekeztek portól mentesíteni. Az 1929-es fejlesztési tervben szerepelt a Budapest – Dinnyés – Székesfehérvár- Siófok – Balatonszentgyörgy - Keszthely útvonal, ahol az építés akkori legkorszerűbb módszerekkel folyik, de ezt már a terv jóváhagyása előtt megkezdik. Az első, várost érintő beruházás tehát az 1929. október végén átadott Budapest-Siófok közötti műút, a későbbi 7. számú főút. A Balaton fellendülését várták tőle, ami be is következett. Az 1960-as évek elején már jól látszott, hogy a főút már nem tudja levezetni a megnövekedett forgalmat.

„Az ország legforgalmasabb útján, a balatoni úton jelentkezett elsőnek a növekedés következtében a forgalmi zsúfoltság, a régi 7. sz út Budapest-Székesfehérvár közti szakaszának teljes telítődése. Az ipari, idegenforgalmi igények egyaránt kiemelik ennek az útvonalnak a fontosságát... "

A második ötéves terv előírta a balatoni autópálya építésének megkezdését. Az építés első szakasza 1962-ben indult, és 1968-ban fejeződött be. Székesfehérvárig állt a forgalom rendelkezésre a keresztezésmentes kétnyomú autóút, valamint átadták az M1-es és M7-es közös bevezető szakaszát. Székesfehérvártól még a régi, korszerűsített 7. sz. úton lehetett lejutni, míg az autóút Siófokig tartó szakaszának építése befejeződött A Siófokig érő szakaszt 1971. július 2-án adták át. Egy év elteltével érzékelhető volt, hogy a bal pálya két sávja nem oldotta meg a gondokat. 1972 nyarán már korlátozást kellett bevezetni. Vasárnap 14 órától 23 óráig csak Siófoktól Budapest irányába lehetett közlekedni.

1975-ben adták át a jobb oldali pályát, ami csak Balatonaligáig épült meg. A kezdeti lendület után nagy megtorpanás következett. Évtizedeket kellett várni a folytatásra, a valódi autósztráda megépítésére. 2002-re készült el Zamárdiig, majd 2008-tól egészen az ország határáig lehet kényelmesen autózni. A város távolsági autóbusszal történő megközelítésére magánvállalkozók tettek bátortalan kísérleteket, de rövid időn belül felhagytak nem kifizetődő tevékenységükkel. Az 1930-as évek elejétől a MAVART tartott fenn járatokat, közülük a kizárólag nyári fürdőidényben a fővárosból Balatonföldvárra indított naponkénti egy járatpár érintette Siófokot. Az alig 3 órás menetideje versenyképessé tette a lassúbb személyvonatokkal. A vasúti menettérti jegyek és a nyári filléres jegyek lényegesen olcsóbbak voltak. Mivel akkor még csak keveseknek volt személyautója, a távolsági társasgépkocsival való utazás sokak számára kipróbálandó újdonságnak számított.

Annál fontosabbak voltak azok a buszvonalak Siófok számára, amelyek olyan irányba tették az átszállás nélküli utazást, ahova vasúton nem, vagy csak nagy kerülővel lehetett eljutni. A II. világháború után, 1947-ben nyári idényben a MÁVAUT-járattal lehetett Siófokot elérni. Nyáron még egy magáncég tartott fenn járatokat Siófokon keresztül a főváros és Kaposvár között. Az államosítás után megszűntek a budapesti járatok, 1950-ben Siófoknak mindössze Iregszemcsével volt közvetlen busz összeköttetése. AZ AKÖV állami vállalati keretekben országosan is nagy lendületet kapott az autóbuszhálózat fejlesztése az 1950-es években, Siófok esetében az idegenforgalom játszott szerepet a fejlesztésben. A part mögötti külső-somogyi dombvidék több községe, így Balatonendréd, Kőröshegy, Bálványos nyert közvetlen összeköttetést, de a közeli parti üdülőhelyek elérésére is alternatívát nyújtottak az új autóbuszvonalak a vasút mellett. A helyközi buszjáratok a hosszan elnyúló településen belül több helyen megállva a helyi forgalom ellátásában vettek részt. Siófok Város Önkormányzata 1995-ben döntést hozott arról, hogy 6 darab autóbuszt vásárol a helyi tömegközlekedés korszerűsítése érdekében. A döntés hátterében az állt, hogy a helyi járatokat szervező és bonyolító cégnek nem volt anyagi forrása a fejlesztés belátható időn belüli megvalósítására. A megállapodás értelmében a Kapos Volán Rt. beszámítja a viteldíjba a buszok értékét. Így a vonaljegy és a bérlet ára az országos átlag alatt marad.

A környezetkímélő helyi járatos autóbuszokat a város színeit kapták: sárga, zöld, kék. A járművek átadása kettesével történt: 1996-ban, 1997. április és december hónapokban. Az autóbusz-hálózat kiépítése az 1970-es évek közepéig gyakorlatilag befejeződött. A legfeltűnőbb előrelépés a megye távoli, vonattal körülményesen elérhető fontos településekeivel összekötő járatok számának gyarapodása. Siófok a nemzetközi buszforgalom egyik legfrekventáltabb központja is lett az 1980-as évekre: elérhető volt Bécs, Semering, Pozsony, Besztercebánya, Nagyszombat, Galánta és Komárom is. Gondot okozott, hogy a városnak sokáig nem volt körszerű autóbusz pályaudvara. A buszok a vasútállomás előtti zsúfolt és balesetveszélyes térről indultak. Többször napirendre került szükségessége, így az 1978-as Somogyi Hírlapban is olvasható, hogy a Volán Tröszt soron kívül elkészíti a siófoki autóbusz-pályaudvar kiviteli terveit, és az építkezést is megkezdik. A könnyűszerkezetes, mutatós épületátadásra csak 1985 októberében került sor. A város rangjához méltó, európai feltételeket teremtett. Ekkor naponta 11 távolsági és 5 nemzetközi járat indult. Napjainkra a városkörnyék valamennyi településéről közvetlen járatokkal megközelíthető Siófok, a belföldi nagytávolságú járatokkal pedig eljuthatunk az ország jelentős nagyvárosaiba. A város közlekedése jelentős fejlődésen ment keresztül, míg kialakult a mai infrastruktúra. Budapest és Nagykanizsa felől az M7-es autópályán vagy a 7-es számú országos főúton közelíthető meg, délről, Szekszárd és Tamási felől a 65-ös számú főútvonalon érhető el. A megyeszékhellyel, Kaposvárral nincs közvetlen első- vagy másodrendű közúti összeköttetése. Vasúti csomópontként is három irányból (a Székesfehérvár– Gyékényes-vasútvonalon, és a Kaposvár– Siófok-vasútvonalon) fogadja a személy-, illetve teherforgalmat. Vízi úton a Balaton északi partjával, Balatonfüreddel, a Tihanyi-félszigettel és a nyugati medence kikötőivel van összeköttetése.

Tekintse meg fotó galériánkat! Tekintse meg fotó galériánkat!

Siófok a turisztikai élvonalban

2019. 02. 11.

Siófok a turisztikai élvonalban
A jubileumi programoknak és az intenzív marketingkommunikációnak köszönhetően 2018 kiemelkedően sikeres éve volt a városnak. Egymilliónál több látogató, tizenkét nagyrendezvény és egy 50 éves születésnap – mozgalmas év áll mögöttünk. A Balaton legnagyobb városa a fiatalok mellett egyre több családot vonzott, hiszen az egész évben zajló programokkal mindenkit igyekezett megszólítani Siófok. Az idei évben is új rendezvényekkel, és a már megszokott színvonalú programokkal várjuk látogatóinkat, hogy továbbra is minden korosztály számára vonzó úti cél legyen városunk.
Részletek »

Születésnapi köszöntő

2019. 02. 07.

Születésnapi köszöntő
100. születésnapja alkalmából köszöntötte a városvezetés Varga Jánosnét (született Seer Magdolna).
Részletek »

Busókkal töltöttek kolbászt a siófoki kikötőben

2019. 01. 28.

Busókkal töltöttek kolbászt a siófoki kikötőben
Mindent bevetnek Siófokon, hogy elűzzék a telet. A II. Siófoki Toros Partyra újra meghívták a mohácsi busókat, és a biztonság kedvéért kiszebábot is égetnek, ami vasárnap a Balaton jegén végzi, hátha az megolvad.
Részletek »

Pályaorientációs nap a siófoki gimnáziumban

2019. 01. 21.

Közel 20 egyetem és főiskola, valamint különböző szakmák képviselői tartottak előadásokat a Siófoki Perczel Mór Gimnázium pályaorientációs napján a gimnázium diákjainak január 21-én.
Részletek »

Reflektorfényben az Anyukák

2019. 01. 19.

Családias, oldott hangulatban zajlott a Sió Paktum Foglalkoztatási Projekt 3. „Anya Ügyes!” workshopja! A Siófok és térsége Paktumirodában ezen a napon az anyukák szó szerint is reflektorfénybe kerülhettek egy-egy önéletrajzba kerülő jó minőségű fotó elkészülése erejéig.
Részletek »

Az egészséges táplálkozással ismerkedtek meg a siófoki gimnázium diákjai

2019. 01. 18.

Az egészséges táplálkozással ismerkedtek meg a siófoki gimnázium diákjai
Az egészségtudatos táplálkozással, a változatos és egészséges étrend fontosságával, valamint környékbeli termelők termékeivel ismerkedhettek meg a Siófoki Perczel Mór Gimnázium diákjai és pedagógusai a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Itthonról Otthonra című programsorozatának keretében január 10-én.
Részletek »

Hajósok töltik meg a szakképző fedélzetét

2019. 01. 05.

Hajózási technikus képzés indul Siófokon február negyedikétől. A Balatoni Hajózási Zrt. hajóin a gyakorlati képzést és a Siófoki Szakképzési Centrum Baross tagintézményében az elméleti ismereteket sajátítják el a tanulók.
Részletek »
Még több magazin cikk

A Seuso-kincs – Vagyon, műveltség, hatalom

2019. 01. 31.

A Seuso-kincs – Vagyon, műveltség, hatalom
A Seuso-kincs ezüstedényeinek történetéről tartott előadást Mráv Zsolt, a Magyar Nemzeti Múzeum régésze január 24-én a siófoki BRTK Könyvtárban.
Részletek »

„Mintha feléledtek volna a festmények”

2019. 01. 08.

„Mintha feléledtek volna a festmények”
December 7-én nyílt meg Démuth Réka Lilla festő, grafikus Siófoki arcok című kiállítása a siófoki Kálmán Imre Emlékházban.
Részletek »

Sorsok, helyek, történetek a Balaton mellől

2018. 12. 24.

Sorsok, helyek, történetek a Balaton mellől
Két évtizede kutatja a Balaton történetét, három könyve jelent meg a tóról, most a Balatonról, a tóhoz kötődő személyekről, helyekről ír könyvet Kovács Emőke. A kaposvári származású író Balatoni impressziók című kötete 2019 májusában jelenik meg.
Részletek »
Még több kultúra cikk

Téli kampánnyal is népszerűsítik a négy évszakos Balatont

2019. 01. 27.

Téli kampánnyal is népszerűsítik a négy évszakos Balatont
Helló tél! címmel forgalomélénkítő kampányt indított a Magyar Turisztikai Ügynökség: megyénkben hét szolgáltató – szálláshely, fürdő, kulturális központ – kapcsolódott a programba, országosan 177 helyen várják január közepétől február végéig speciális ajánlatokkal és kedvezményekkel a belföldi utazókat.
Részletek »

Elindult az idei balatoni területi horgászjegyek értékesítése

2019. 01. 26.

A Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt. elérhetővé tette a saját rendszerében a 2019-es balatoni területi jegyek értékesítési lehetőségét – olvasható a cég honlapján, amely arra is figyelmezetet, hogy érdemes az engedélyt vásárolni akaróknak előbb az oldalon tájékozódni.
Részletek »

Aggastyán sirályt kaptak lencsevégre Siófokon

2019. 01. 25.

Aggastyán sirályt kaptak lencsevégre Siófokon
A magyarországi adatbázisban található legöregebb dankasirályt fotózta a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Dél-Balatoni Csoportjának egyik tagja, Főnyedi Elemér hétfőn Siófokon.
Részletek »

Június első hétvégéjén lesz a Nemzeti Regatta a Balatonon

2019. 01. 23.

A Bahart idén már negyedik alkalommal rendezi meg a Nemzeti Regattát – Magyarország Településeinek Vitorlás Fesztiválját. Az előkészületek megkezdődtek, már zajlik a települések nevezése – írja sajtóközleményében a Balatoni Hajózási Zrt.
Részletek »

Csobbanva és vitorlázva intenek búcsút az óévnek

2018. 12. 30.

Ma már nem csupán néhányak nem mindennapi szokása karácsonykor vagy szilveszterkor szállodában pihenni, egyre többen döntenek így. A somogyi szállodák telt házzal várták az év végi ünnepeket.
Részletek »
Még több Balaton cikk

Országos döntőbe jutott a siófoki csapat

2019. 02. 10.

Országos döntőbe jutott a siófoki csapat
A B33 Kosárlabda Diákolimpia Somogy megyei döntőjében diadalmaskodott a siófoki csapat Kaposváron.
Részletek »

Két saját nevelésű fiatal is a felnőtt kerettel készül tavasszal

2019. 02. 09.

A Siófoki Bányász SE U19-es csapatának két tehetsége, Lapos Máté és Török Dávid a felnőttekkel edz majd a tavasz folyamán. Mindkettőjüknek ki lett váltva a kettős versenyengedély, így akár be is mutatkozhatnak NB II-ben!
Részletek »

Csoportelsők a lányok

2019. 02. 08.

Csoportelsők a lányok
Csoportelső a Siófok KC, miután az EHF-kupában legyőzte idegenben 12 góllal a dán Herning-Ikast.
Részletek »

Siófok KC: már háromból három!

2019. 01. 22.

Nem fékeznek a Siófokiak; az Ikast és a Metzingen után a svéd bajnok Sävenhofot is legyőzték az EHF kupa csoportkörének harmadik fordulójában! Dedu ellenállhatatlan volt a kapuban, a Böhme, Aoustin duó pedig tizennégy góllal „kedveskedett” a vendégeknek.
Részletek »

IV. Mikulásfutás és Motoros Mikulás felvonulás

2019. 01. 11.

Motoros Mikulások felvezetésével rajtolt el a IV. Mikulásfutás közel 200 résztvevője december 8-án, a siófoki Fő téren.
Részletek »

Kerékpárral tekertek át az új évbe

2019. 01. 10.

Kerékpárral tekertek át az új évbe
A Siófoki Kerékpáros Sport Club hagyományteremtő céllal és Siófok születésnapja alkalmából szervezte meg a „Tekerjünk át együtt az új évbe!” elnevezésű rendezvényét.
Részletek »

Az év sportolói

2019. 01. 09.

Az év sportolói
A BÚÉK Siófok 2019 sportévzárón a hagyományokhoz híven díjátadó gálával, sportmérkőzésekkel, pezsgőfutással búcsúztatták a 2018-as évet a sportos siófokiak.
Részletek »

Cipőosztás a Kosársulinál

2018. 11. 24.

Cipőosztás a Kosársulinál
Több mint kétmillió forint értékben ajándékozott sportcipőket játékosainak a Siófoki Kosársuli Egyesület. A fiatalok emellett kiváló minőségű melegítőket is kaptak, szintén ingyen.
Részletek »
Még több sport cikk