Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Ötezer fotón őrzi a város múltját – írtuk a Siófoki Hírek februári számában Ábrahám Gáborról, aki ismét ritka kincset tett közzé Facebook-oldalán: a Sió-csatorna szabályozásának munkálatairól készült korabeli fotókat.
„A Sió csatorna szabályozásának felvételei, teljes sorozatban az 1892-93-as évekből, általam színezett/retusált fényképfelvételeken. (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum), FORTEPAN” – írta a közel 30 kép fölé, melyből néhányat ízelítőül most mi is közlünk.
A Mútidéző Építészet blogról pedig néhány sor Sió-történet:
„A mai Siófok vidéke a 19. század előtt mocsaras volt, a vízszint pedig a jelenleginél 3 méterrel magasabb. A Balaton gyakran kilépett a medréből, amit a természetes vízlefolyások nem mindig tudtak elvezetni. Ezt mutatja az is, hogy jelentősebb települések csak a magasabban fekvő tóparti helyeken jöttek létre évszázadokon keresztül.
Mérföldkőnek számított az 1863-as év, ekkor készült el az első vízleeresztő zsilip fából. A Balaton körüli mocsarakat lecsapolták, és művelésre alkalmas területekké tették. Ennek ellenére nem minden év telt el problémák nélkül. Időnként nagyon alacsony volt a vízszint, és volt, amikor a tó szintje olyan mértékben megnövekedett, hogy nagyobb területeket öntött el a víz. Egyre nagyobb lett az elégedetlenség, 1891-ben a balatonfüredi parti sétány is víz alá került. A zsilip súlyosan megrongálódott, tenni kellett valamit, mielőtt összedől. Az időnkénti magas vízállás a vasúti töltésekben is kárt tett.
Egyértelművé vált, hogy szabályozni kell a csatornát, és új, nagyobb zsilipre volt szükség. 1892-1893-ban 165 méterrel lentebb egy vastáblás betonzsilipet építettek, melynek a vízáteresztő képessége jóval nagyobb lett az előzőnél. A nagyszabású szabályozási munkát számtalan kubikos (akik közt nőket is találunk) testi erejével és gőzgépek bevetésével végezték el.”
.. és a történelem folytatódik, a második világháború után átadott zsilip is elavult mára, és már folyik a több éven át tartó, 19 milliárd forintos beruházás: új zsilipek építése és a Sió-csatorna alkalmassá tétele a Balatonból lefolyó nagyobb mennyiségű víz levezetésére. Jelenleg a kiliti duzzasztómű építése zajlik új helyen, a régitől mintegy egy kilométerre délebbre.
https://multidezoepiteszet.blog.hu/2020/06/01/a_sio-csatorna_tortenete
https://www.facebook.com/abraham.gabor1/posts/10213199451819651
képek a blogról és Ábrahám Gábor Facebook-oldaláról
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.