Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
A vízleeresztő- és a hajózsilip átépítésével egy trendi köztér létesül a ma még elzárt ipari területen – írja cikkében a LikeBalaton. Az új, tájba illesztett műtárgyak között sétálgathatunk, a látványtervek szerint a hajózási sziget összeköttetésbe kerül a személyhajó-kikötővel.
Elindult a Balaton vízszintjét szabályozó fejlesztés, megkezdődtek a korszerűsítési munkálatok a Balaton nagyműtárgyain, valamint a Sió-csatornán – derült ki a projekt nyitórendezvényén Siófokon. Az európai uniós, valamint hazai forrásból finanszírozott, közel 19 milliárdos beruházásnak köszönhetően 2022 végére javulnak a fenntartható vízkészlet-gazdálkodás feltételei és a Balaton vízszintszabályozásának lehetőségei.
Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője elmondta, hogy a kivitelezés eredményeként a Sió-zsilip kapacitása a mostani másodpercenkénti 60 köbméternek a duplájára emelkedik, amivel főként nagy vizek esetén tudnak hatékonyabb vízszintcsökkentést elérni.
„A mai nappal megindulhat a kivitelezés és a tervek elkezdenek megvalósulni” – hangsúlyozta Láng István. „Alaposan kielemeztük az elmúlt 30 évet és az látható volt, hogy előfordultak rendkívüli szélsőségek: gondolok itt a 2000-es évek alacsony, vagy a 2014-es év magas vízszintjére. Azért is indulhatott meg ez a beruházás legelsőként, mert abban biztosak voltunk, hogy a levezető rendszert rugalmassá kell tenni. Ehhez a siófoki zsilipet át kell építeni, hiszen a szerkezet elavult” – mondta a főigazgató.
„Potyogtak belőle a kövek, szivárgási, elzárási és anyagminőségi problémái is voltak a zsilipnek. Utána néztünk a könyvekben, ahol az szerepelt, hogy az 1947-ben átadott zsilipeket részint rabok építették 8 hónap alatt, annak minden bajával. Teljesen új lesz mind a vízleeresztő, mind pedig a hajózási zsilip” – emelte ki Benedek András okleveles építőmérnök, a projekt főtervezője, aki hozzátette, hogy igyekeztek egy tájba illesztett műtárgyrendszert megtervezni, amit remélhetően a nagyközönség is szeretni fog.
„Ez egy nyitott dolog lesz a köz számára. Ausztriában például a duzzasztóműveken át lehet biciklizni, amit kedvelnek az emberek. Siófokon, a közforgalom számára is nyitott íves hídon nézelődni lehet majd, akár le is lehet ülni, és reméljük, hogy sokan használni is fogják” – mondta a főtervező.
Akik jártak már a siófoki kikötőben, tudják, hogy a vízleeresztő és a hajózási zsilip elzárt, ipari területen található, azt közelről megnézni nem lehet. Korompay Attila, a projekt vezető tervezője elmondta, hogy fizikailag érzékelhető közelségbe szerették volna hozni a műtárgyat, lássák az emberek, hogyan működik egy ilyen létesítmény.
„Az fogalmazódott meg bennünk, hogy kössük össze a személyhajó-kikötő partját, a zsilipeket és az elhanyagolt Krúdy sétányt, hogy legyen egy élvezhető köztere a városnak” – fogalmazott Korompay Attila.
„A szigetet mindenképpen meg kell nyitni és integrálni a város életébe. Legyen a sziget mindenkié és engedjük be az embereket a városnak erre a pontjára. Teremtsük meg egy későbbi kerékpáros átközlekedésnek a lehetőségét, úgy, hogy ha a mostani projekt keretében nem is, de egy további pályázat segítségével ki lehessen alakítani a csatlakozó pontokat. Később valósulna meg a lejtős betonpart és az úszókertek, valamint terveztünk egy makettet is, amely a gyerekek számár is érzékelhetővé tenné, hogyan eresztik le a vizet a Sió-csatornán. A köz számára hozzunk létre egy vonzó, és a Balaton őshonos flóráját visszatükröző, trendi tájépítészetet, hiszen mi lehetne nemesebb cél, mint hogy a fiatalokat bevonzzuk erre a területre, és megismertessük velük a létesítményeket” – foglalta össze a vezető tervező.
A kivitelezés keretében egyébként még átépítik a balatonkiliti mederduzzasztót, kotrással javítják a Sió-csatorna vízelvezető képességét, magasítják és egy szakaszon áthelyezik a csatorna árvízvédelmi töltésrendszerét. A munkálatoknak része a vizes élőhelyek kialakítása, hajózási jelek helyreállítása, aktualizálása, és egyebek mellett a vízügyi hajózási adatbázis fejlesztése is. A kivitelezést a Strabag Építőipari Zrt. és a Colas Alterra Zrt. végzi.
A projektről:
A KEHOP-1.3.0 pályázati konstrukció keretében valósulnak meg a korszerűsítési munkálatok a Balaton nagyműtárgyain és a Sió-csatornán, amelyek eredményeképp javulnak a fenntartható vízkészlet-gazdálkodás feltételei és a Balaton vízszintszabályozásának lehetősége, biztonságosabbá téve ezzel a vízleeresztést. A projektet az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság konzorciuma valósítja meg. A projekt bruttó összköltsége 18.939.091.996 Ft, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alap és a Magyar Állam vissza nem térítendő támogatás formájában biztosít.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.