Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Ahogyan megírtuk, a város egyelőre letesz az ipari park megvalósításáról, az erre a célra
elnyert 575 millió forint pályázati támogatást visszaadja a kiírónak.
„Városunk jelenleg nem bír
el ekkora anyagi terhet” – indokolta a döntést a napokban dr. Lengyel Róbert polgármester. – A vírushelyzet miatt eleve jóval kevesebb bevétellel kalkulálunk és teljesen bizonytalan a város jövőbeni anyagi helyzete is. E kettő önmagában akkora kockázati tényező, hogy egy ekkora kiadást józan mérlegeléssel nem lehet bevállalni.”
A siófoki önkormányzat 2017-ben nyert el 575 millió forintot a ipari parkra, a pályázatban 514 millió forint szerepelt a konkrét kialakítási munkákra, a 2019. évvégi tervezői költségbecslés alapján azonban ennek a több mint háromszorosából, 1,8 milliárd forintból lehetne „kihozni”. De hogyan lett az 514 millióból 1,8 milliárd? Papp Lászlót, a siófoki városháza illetékes osztályvezetőjét hívtuk segítségül a kérdés megválaszolására.
Időrendi sorrendben:
2016. május: képviselő-testületi döntés az ipari parkos pályázat benyújtásáról.
2016. június: a Somogy Megyei Önkormányzat szerződik a tervezésre a Stúdió A4 Iroda Kft.-
vel.
2017. szeptember: a projekt 575 millió forint támogatásban részesül.
A konkrét kivitelezésre felhasználható összeg 514 millió forint, 60 millió az előkészületek
költsége, mint például a terveztetés, mely a pályázati konzorciumi partner Somogy Megyei
Önkormányzat feladata, akár csak a közbeszerzés lebonyolítása, vagy a projektmenedzser
alkalmazása.
2018. tavasza: a megyei önkormányzat felbontja az első szerződést a tervezővel,
2018.májusában új céget bíz meg ezzel a feladattal, a siófoki Kristály Kft.-t.
2019. február: a képviselő-testület Szajcz Adrián beruházási tanácsnok javaslatára a projekt előkészítési feladataira (üzemeltetési koncepció kidolgozása, bérlőtoborzás, stb.) megbízási szerződést köt Fecske Károllyal.
2019.december: az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészülnek, de még nem hiánytalanok. A dokumentáció része a tervezői költségbecslés, immár 1,8 milliárdos kivitelezési összeggel. Gyakorlatilag nincs olyan eleme a kivitelezésnek, aminek a költsége ne lenne kevéssel, vagy lényegesen drágább ahhoz képest, amekkora összegeket a pályázatban eredetileg szerepeltettek – vált világossá a megyei önkormányzat által megbízott tervező cég költségbecsléséből. S az is, hogy a leendő ipari park területén kívül szükséges munkák (például a csatlakozás a közút-, illetve a közműhálózatra) egyáltalán nem szerepeltek a pályázati tervben.
1. A leendő ipari park megközelítésére mindössze 6,7 millió forint elszámolható költséget
tartalmazott a pályázat (mindössze egy egyszerű lehajtót terveztek a főútról), ezzel szemben a
65-ösön a körforgalom kialakítása a hozzá kapcsolódó közműkiváltással együtt a tervező
szerint több, mint 300 millióba került volna. A siófoki testület 2018. júniusában döntött arról,
hogy körforgalmat kell építeni, mivel a 65-ös főút kezelője, az állami közútkezelő társaság más
lehajtó kiépítéséhez nem járult volna hozzá (az ipari parkba 16 telekre ugyanennyi különböző
vállalkozás települhetett volna, vagyis jelentős teherjárműforgalmat lehetett várni).
2. Míg a közműhálózat kialakítására 72 milliót szánt papíron a pályázat, a tervezői
költségbecslés a 360 millió forintot is meghaladta.
3. A tereprendezésre 50 milliót „saccolt” a pályázat, ám a kiviteli tervek elkészülte után kiderült:
több ezer köbméter föld megmozgatására lenne szükség, a költségek meghaladnák az 500
millió forintot.
4. A területen belüli kiszolgáló út és az első ütemben tervezett csarnok építési költsége 2017 és
2019 vége között 180-ról 260 millió, illetve 160-ról 310 millió forintra nőtt.
5. Lőszermentesítésre, illetve régészeti feltárásra egyetlen fillért sem terveztek a pályázatban,
ezzel szemben néhány milliót erre is kellett volna költeni.
2020. február: a képviselő-testület úgy dönt, két év alatt biztosítja az 1,2 milliárd forintnyi
önrészt a város költségvetéséből.
2020. július: a polgármesteri hivatal több tervkiegészítés bekérése után benyújtja a kiviteli
tervcsomagot az Államkincstárhoz, jóváhagyásra.
2020. november: azok után, hogy a városvezetés nem kap pozitív választ az eredeti pályázati
összeg növelését kérő kezdeményezésére, a polgármester (a veszélyhelyzeti eljárásrendnek
megfelelően egyszemélyben, de a testületi tagok véleményének kikérése után) úgy dönt, hogy
a város lemond a projektről. A város közös megegyezéssel felmondja Fecske Károly szerződését.
Papp László osztályvezető összegzését idézve: se több út, se több épület nem lett tervezve és a területet se növelték 2017 és 2020 között, mégis több, mint háromszor annyiba kerülne valójában az ipari park, mint ahogyan a pályázatban tervezve lett. A költségek durva alábecslése, továbbá az eltelt idő alatti költségnövekedés „eredménye” ez a különbség. A város egyébként jelentős összeget költött az érintett, 65-ös melletti, eredetileg mezőgazdasági terület megvásárlására: a 8,5 hektáros iparipark-területért és az 5 hektáros tartalékért 135 millió forintot fizetett ki, továbbá a művelési ág alóli kivonás költségét is állta.
F. I.
Korábbi cikkünk:
http://www.siofoki-hirek.hu/hu/hirek/4627-siofok-egyelore-letesz-az-ipari-park-megvalositasarol.html
(Fotó: itt épült volna a körforgalom, a 65-ös út túloldalán pedig az ipari park)
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.