Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
2016-ban kísérleti jelleggel 10 centiméterrel megemelték a Balaton szabályozási vízszint maximumát. Jelenleg november és április között 115 cm, május és október között 120 cm vízállás tartható, és a minimum szint eltörlésre került. A maximális vízállás 120 cm-re történő megemelése körülbelül 60 millió köbméter plusz vízmennyiséget jelent a tóban. A két évvel ezelőtt elindult kísérleti próbaüzem idén augusztusban zárult le, és a Balaton nyári szabályozási vízszint-maximumának emelése az elmúlt napokban megkapta a hatósági engedélyt is.
A szakemberek rámutattak arra, hogy 2000 és 2017 között 7 olyan év fordult elő, amikor a természetes víz bevétel kisebb volt, mint a természetes párolgás. A tartósan alacsony balatoni vízállás jelentős természetvédelmi kockázatot jelent, a térség lakossága szempontjából és országos szinten is érzékelhető gazdasági károkat okoz. A Balaton vízszinttartási gondjainak enyhítésére egyetlen hatékony műszaki megoldást találtak a szakemberek, ez pedig a tómederben történő víztározás növelése.
A fórumon elhangzott az is, hogy az éghajlatváltozás hatásai miatt egyre gyakrabban jelentkeznek majd szélsőségek, aszályos, illetve jelentős csapadékos időszakok, amelyeket kezelni kell az üzemi vízszint emelésével és a hatásmérséklő intézkedések megvalósításával.
A szabályozási döntések hatásvizsgálata a kétéves próbaüzem alapján több problémára is rávilágított. A Balaton maximális szabályozási vízszintjének megemelésével megváltozik a siófoki vízszintszabályozó zsilip vonatkozó üzemelési rendje, a tervezett szabályozási vonal emelésével megváltozik a tó rendszerműködése. Meg kell növelni a Sió zsilip vízeresztési hatékonyságát, a víz biztonságos levezetése mellett szükségessé válik a partvédőműveket, az érintett mélyen fekvő területeket, a csapadékvíz elvezető hálózatot, valamint a befolyó vízfolyások rendszerét érintő hatásokat csökkentő, megszüntető beavatkozások megvalósítása. A felső szabályozási érték növelése egy hosszabb csapadékos időszak esetén jelentős kockázattal jár, ha a siófoki vízszintszabályozó zsilip nem megfelelő kapacitása miatt annak teljes megnyitása sem képes kellő hatékonysággal biztosítani a tó vízszintjének gyors csökkentését.
A stabil vízhasználatot támogató állapot elérése, az árvízi biztonság egyidejű növelése, illetve az új, megváltozott körülményekhez való igazodás érdekében szükségessé vált a jelentösebb nagyműtárgyak átépítése és a Sió-csatorna rekonstrukciója. A Balatont érintő, folyamatban lévő Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) keretében 12 milliárd forintos Uniós és Állami támogatásból valósítja meg az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép- dunántúli Vízügyi Igazgatóság Konzorciuma a Sió-csatorna és műtárgyainak rekonstrukcióját.
A Kormány további 41,5 milliárd Ft támogatást biztosít a balatoni térség fejlesztésére, a fenntartható gazdálkodás és vízhasználat javítására az ehhez szükséges infrastruktúrális feltételek biztosításával.
A hatástanulmányokból kiderült, hogy további hatáscsökkentő intézkedésként szükség lenne még mederkotrásokra, valamint a mély fekvésű területek feltöltésére, partbiztosítások rendezésére, a vízminőség-védelem fejlesztésére.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.