Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
A Bahart munkatársai, a Társaság vezetése és az új tulajdonos képviselőjének jelenlétében február 15-én délután zsilipelték át a Sió csatornába az 57 éves Akali vízibuszt, és indították útjára a Drávára, ahol már az idei szezonban a Duna-Dráva Nemzeti Park területén szolgálhatja az utazóközönséget. Az elmúlt hét intézkedései és időjárási körülményei alapján hajózhatóvá vált a Sió csatorna, így a hajó hétfői átzsilipelését követően másnap reggel folytatja útját Barcs felé.
Az AKALI vízibusz üzembiztonsági és műszaki szempontból is kifogástalan állapotban áll majd szolgálatba a Dráván, ahol bekapcsolódva a turisztikai kínálatba, még hosszú éveken keresztül biztosíthat színvonalas hajózási lehetőséget az utasoknak.
- 100 fő körüli kapacitású, eladó hajót kerestünk, amelyet lehetőleg ráfizetés nélkül, gazdaságosan tudunk üzemeltetni. Az Akali a turizmust kiszolgáló jármű, amely a turistáknak azt az igényét is kielégíti, hogy a vízről is megcsodálhassák a Dráváról nyíló gyönyörű panorámát. A hajó ugyanazt a célt szolgálja majd, mint a Balatonon, így nem kell átalakítani, csak a szükséges átvizsgálást, javításokat végezzük el. Az engedélyek beszerzését követően minél előbb, akár már tavasszal szeretnénk üzembe helyezni. A Dráván valójában nincsenek hajózási szokások, a Vízügynek van lehetősége hajózni, illetve egy vállalkozás volt, amely korábban hajót üzemeltetett, ez azonban csődbe ment. A barcsi önkormányzat által jelenleg megvásárolt Akali vízibusz az első olyan hajó, amely a turizmust szolgálja ki, és önkormányzati tulajdonban van, így kezd feléledni a térségben a vízi turizmus - nyilatkozta Karvalics Ottó Barcs Város polgármestere.
Az 1959-ben épült, 26,5 méter hosszú Akali vízibusz – eredeti nevén Megyer – több mint 50 évet szolgált a Balatonon, jobbára menetrendi hajóként közlekedve. A 301-es típusú vízibuszokat 1956-tól kezdődően gyártották Vácott, a Dunai Hajógyárban. Az eleinte teljesen zárt kivitelű hajók alumínium-magnézium ötvözetből készültek, szegecselt bordázattal és héjazattal, így tömegük és külső méreteik lehetővé tették, hogy – bár magasabb költségekkel, de – közúton, felépítmény-bontás nélkül is szállíthatóak legyenek. Az Akali 301-es típusú vízibuszt a Mahart a Nikex-től vette át a T110-es uszályért. Az 1990-es évek első felében az utas komfort javítása érdekében átalakították a hajót Siófokon. Erősebb szerkezetű, nyitott fedélzettel ellátott, de a hátsó utasteremben továbbra is zárt felépítménnyel látták el.
Az utóbbi években jellegzetes piros színéről messziről felismerték az utasok az Akalit, amely 2013-tól kifejezetten kerékpáros járatként szolgált a Balaton nyugati medencéjében a Balatongyörök-Balatonmária-Szigliget útvonalon, majd 2015-től már Badacsonyig. A vízibusz több mint 50 évig szolgált az idén 170 éves jubileumi szezonját ünneplő Balatoni Hajózási Zrt. flottájában.
- Az Akali vízibusz 1959-ben épült, több mint 50 évet szolgált a Balatonon, és mostantól a barcsi önkormányzattal kötött megállapodásunk alapján a Dráván folytatja tovább pályafutását. – mondta el a hajóbúcsúztatón Kollár József vezérigazgató, aki a zsilipelés folyamatát is ismertette. - A zsilipelés egy viszonylag ritka esemény, a Sión 2015-ben hajóztuk fel a Beatrix nevű hajónkat, és előtte több mint 10 évig nem hajózott fel a csatornán hajó. Lefelé 2014-ben ment utoljára a Beloiannisz nevű nagyhírű hajónk. A zsilipelés során a hajózsilip kamráját 3800-4000 köbméter vízzel árasztják el, ekkor kinyílhat a felvízi zsilipkapu, behajózik a hajó, majd 15-20 perc alatt kiürítik a hajózsilip kamráját. Ekkor egy szintbe kerül a Sió meder és a hajózsilipben lévő víz, meg lehet nyitni az alvízi részen is a zsilipkapukat, így kerül a Sió csatornára a hajó – mondta el a Bahart vezérigazgatója.
- Örömteli feladatként tekint Társaságunk arra, hogy a közgyűlés által 2015 decemberében elfogadott középtávú stratégia megvalósítását össze kell hangolnia az időközben született kormányhatározattal, mely szerint a Balatoni Hajózási Zrt. kétszer 2 milliárd forint fejlesztési támogatást kap. A Bahart esetében nevesített források felét a hajópark korszerűsítésére fordítjuk majd, mindez 3 új hajó beszerzésére és további hajók, valamint a kompok felújítására ad lehetőséget. Jelenleg a Siófok katamarán felújításán dolgozunk, amely reményeink szerint a Balaton legexkluzívabb hajója lesz, mozgássérült lifttel, üvegpadlóval, és több újítással ellátva. Ezzel párhuzamosan már dolgozunk a Beatrix nevű hajó felújításán is, amely a tervek szerint a következő hajózási szezonban állhat majd szolgálatba. Ez az Ukrán hajó a Dunáról érkezett a Balatonra, nagyságrendileg 200 fő befogadására alkalmas, gazdaságosan jól üzemeltethető típus. A források másik feléből, a kikötőfejlesztésre szánt 2 milliárdos összegből a közforgalmú kikötők fejleszthetők, és esetleg egy ipari kikötő létesítése körvonalazódhat – mondta el az eseményen Kollár József vezérigazgató.
Az Akali vízibusz búcsúja is kifejezi, hogy a Bahart elindult a modernizálás útján, és a hajópark fokozatos felújításával, korszerűsítésével, a flotta tervezett bővítésével a régió kiemelkedő szolgáltatója, a települések és rendezvényeik összekapcsolásával „A Balaton motorja” kíván lenni. A hajózási szezon nyitányaként a Társaság üzembe állítja a megújult, 500 személyes Siófok katamaránt, amely számos újdonságot tartogat, és amelyet az ünnepélyes átadón – március 26-án – láthat a közönség először.
Milei Barbara
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.