Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
Balaton-Parti Kft. ítélet
Közzé tehető a Balaton-Parti Kft. átvilágításáról készült jelentés.
A Kaposvári Járásbíróság közelmúltban megszületett jogerős ítéletében kimondta, hogy Siófok Város Önkormányzatának ki kell adnia a Balaton-Parti Kft. átvilágításáról szóló jelentés teljes anyagát, ami az alábbi linken olvasható, mivel az közérdekű adatnak bizonyul:
Siófok Város Polgármesterének ezzel kapcsolatos sajtóközleménye pedig a következő:
S A J T Ó K Ö Z L E M É N Y
siófoki önkormányzati cég átvilágítási jelentéséről
Egy magánszemély felperes önkormányzatunk ellen indított polgári peres eljárást. Az ügy előzménye, hogy még 2015. április 15-i keltezéssel vizsgálati jelentés készült a Siófok város 100 %-os tulajdonában lévő cég, a Balaton-Parti Kft. gazdasági átvilágításáról. Felperes beadványban kérte, hogy a jelentést közérdekű adatként bocsássuk a rendelkezésére. Hivatalunk a kérést arra hivatkozással utasította el, hogy az anyag testület által nem tárgyalt, így döntés-előkészítő iratnak minősül, s mint ilyen, nem adható ki. A későbbi felperes nem nyugodott bele a döntésbe és bíróságtól kérte a hozzáférhetővé tétel elrendelését. A Kaposvári Járásbíróság a 6.P.21.105/6/II. számú, 2015. október 22-i keltezésű jogerős ítéletében mondta ki, miszerint: „… A bíróság kötelezi az alpereseket, hogy 15 napon belül adják ki a felperes részére a Balaton-Parti Kft. működésének átvilágításáról szóló szakértői jelentés teljes anyagát, a vizsgálatokkal és konklúziókkal együtt….” Az ügy további előzményei summázottan a következők voltak: Javaslatomra a képviselő testület még 2014 decemberében egyhangú határozatot hozott az önkormányzatunk 100 %-os tulajdonában lévő Balaton-Parti Kft. megelőző 5 gazdasági évére vonatkozó átvilágítás végrehajtására. Akkor még teljes összhang mutatkozott arra is, hogy valamennyi cégünk gazdálkodásának ütemezett visszaellenőrzésére kerülhet sor a továbbiakban. A testületi döntésnek megfelelően, az egyébként adószakértő-közgazdász végzettségű alpolgármester által vezetett ellenőrző csoport, a hivatal állományába tartozó jogi és pénzügyi szakemberekből, valamint egy külsős pénzügyi szakértőből felállt és megkezdte munkáját. 3 hónap alatt végezték el az ellenőrzést, majd terjesztették többek között elém is jelentésüket, melyet aztán a képviselő testület tagjai is megismertek. Az anyag számos szabálytalanság gyanúját tárta fel a gazdálkodással összefüggésben, amelyek további intézkedések meghatározását kívánták volna meg. Az ez év májusi testületi ülésen tűztem napirendre az inkriminált jelentés megtárgyalását a további szükséges intézkedések – egyebek mellett személyzeti döntések- elrendelése érdekében. A FIDESZ frakció vezetőjének javaslatára, a testületi többség a jelentés megtárgyalását, ezzel együtt személyi döntések meghozatalát a napirendről levetette. Ilyen előzmények után, a büntetőeljárási törvény vonatkozó rendelkezésének, így hivatali kötelességemnek is eleget téve –miszerint a hivatalos személy, így a polgármester, de bármely képviselő is, amennyiben bűncselekmény elkövetésének gyanújáról szerez tudomást, köteles feljelentést tenni- a Siófoki Rendőrkapitányságon, hét különböző és részben folytatólagosan elkövetett bűncselekmény (lopás, csalás, sikkasztás hűtlen kezelés, hivatali visszaélés, a hulladékgazdálkodás rendjének megsértése és okirat hamisítás) gyanúja miatt, május 27-én feljelentést tettem. A gyanúmat a rendőrség is megalapozottnak találta, így a nyomozás is haladéktalanul elrendelésre került. Miután korábban több évig a város rendőrkapitánya voltam, elfogultságra hivatkozva kértem a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság eljárásból való kizárását, így jelenleg a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Gazdaságvédelmi Osztálya nyomoz az ügyben. A júniusi testületi ülésen ismét napirendre szerettem volna tűzni a megtárgyalást, a szavazás előtt ismertettem a képviselőkkel a fentebb leírtakat is, de a FIDESZ frakciójának vezetője ismét kezdeményezte a napirendről való levételt, amit a testületi többség újra meg is szavazott. Ezzel együtt Frakcióvezető Úr javaslatára olyan döntés született, hogy a további átvilágítások végrehajtására kérjük fel az Állami Számvevőszéket. (Az ÁSZ felkérő levelünkre reagált, de nem tudott egyértelműen állást foglalni, hogy tudja-e és mikorra ütemezni ezeket a munkákat.) A fentiekre figyelemmel a szeptemberi ülésünkön, napirendi javaslatomban kezdeményeztem a következő önkormányzati cég, a SIÓTOUR Kft. átvilágítását is ezúttal már független, külsős audit cég bevonásával, de ismét Frakcióvezető Úr javaslatára, a testületi többség ezt is levetette a napirendről, így jelenleg a további átvilágítások megrekedtek. Azóta újabb levelet küldtem az ÁSZ-nak és kértem, egyértelműen foglaljanak állást: 6 hónapon belül van-e lehetőségük megkezdeni a további átvilágításokat vagy sem? Ha és amennyiben a válasz nemleges lesz, ismét testület elé viszem a további átvilágítások elrendelését, külsős szakcég bevonásával. Továbbra is azt gondolom, cégeink működését illetően tisztán kell látnunk a múltat és a jelent, hogy felelősen dönthessünk a jövőre vonatkozóan. Látnunk kell mire, mennyit fordítottak az elmúlt időszakban, hol lehet spórolni, hol vannak, lehetnek olyan csapok, amelyeket el lehet vagy épp el kell zárni ahhoz, hogy a működésük rentábilisabb legyen. Ez részemről nem harc, nem boszorkányüldözés, hanem városi gazdasági érdek. És igen, egyetértek azzal is, hogy az embereknek joguk van tudni, mire fordítódott a közös vagyonunk. A bírósági kötelezésnek eleget tettünk, felperes részére –kérésének megfelelően elektronikus formában- a kiadni rendelt iratanyagot a mai napon megküldtük. A további, egyedi adatkérések megelőzése érdekében a http://siofok.hu/files/Jelentes.pdf linken az anyagot, mint közérdekű adatot, mindenki számára hozzáférhetővé tettük.
Siófok, 2015. november 3.
dr. Lengyel Róbert
Siófok Város Polgármestere
Önkormányzati Fidesz-frakció Siófok
Sajtóközlemény
A Balaton-parti kft. nyilvánosságra hozott átvilágítási jelentéséről:
2015 áprilisában vizsgálati jelentés készült Siófok város 100 %-os önkormányzati tulajdonában lévő Balaton-Parti Kft. átvilágításáról. Véleményünk szerint a hivatal egyes tisztségviselői, valamint külsős személy által végzett vizsgálat egyoldalú, hiányos, és a készítők szándéka és elfogulatlansága is megkérdőjelezhető. A vizsgálati anyagban a képviselő-testület az ok-okozati összefüggések mélységben történő vizsgálatát hiányolta, ezért felszínes jelentésnek ítélte meg és nem tartotta tárgyalásra alkalmasnak.
Mindezeket figyelembe véve – egy objektív, széles körben elismert magas szakmai színvonalú, elfogulatlan és a siófoki polgárok, valamint a városvezetés tisztánlátását szolgáló vizsgálat elvégzése érdekében – tettünk javaslatot, hogy Siófok város önkormányzati tulajdonában lévő gazdasági társaságok átvilágítását, egy erre a célra létrehozott, professzionális szakmai szervezet – az Állami Számvevőszék - hajtsa végre. A siófoki Fidesz-frakció abban érdekelt, és teljes mértékben elkötelezett, hogy a siófoki emberek egyértelmű, világos és tárgyilagos tájékoztatást kaphassanak az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működésével kapcsolatban Ez mindannyiunk közös érdeke.
A polgármester úr által levélben írt felkérést, az ÁSZ nem utasította el, írásban válaszolt, hogy ellenőrzési terv alapján végzi munkáját, amelybe beilleszti az önkormányzat által kért átvilágítást. Ezután felkértem a polgármester urat, hogy az önkormányzat küldjön egy újabb levelet az ÁSZ-nak, amelyben kérjük a vizsgálat elvégzésének pontos időpontját megjelölni. Együttműködésünkről biztosítottam, ezért felajánlottam, hogy frakcióvezetőként magam is ellátom kézjegyemmel a levelet. Polgármester úr erre nem tartott igényt, de a levél elküldésre került. Javaslatom szerint, amennyiben az ÁSZ nem tudja beilleszteni az átvilágítást a 2016. évi ellenőrzési tervébe, akkor - a jogszabályi előírásoknak megfelelően - pályáztatás útján, ezt a szakmai feladatot egy külső, független audit cég végezze el.
Szó sincs „szőnyeg alá söprésről”, hiszen törvényességi kötelezettségének eleget téve, a vizsgálati jelentés alapján, polgármester úr több bűncselekmény gyanúja miatt már megtette a feljelentéseket. Mindez a képviselő-testület tudtával történt, és a közvélemény tájékoztatása is megtörtént. A Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Gazdaságvédelmi Osztálya jelenleg is nyomoz az ügyben.
Azt is fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a Balaton-parti kft. az önkormányzat által lefolytatott, a 2010-2014 közötti időszak gazdálkodásának ellenőrzéséről készített vizsgálati anyagot megtárgyalta, a cég Felügyelő Bizottsága ez alapján egy intézkedési tervet fogadott el. A társaság Felügyelő Bizottságának elnöke az intézkedési tervet, a jogi állásfoglalást és a könyvvizsgálói véleményt személyesen juttatta el a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Gazdaságvédelmi Osztályára, hogy ezzel is segítsék a nyomozást.
Mindezek fényében a Fidesz-frakció álláspontja a következő: Az önkormányzati cégek objektív, független és magas szakmai színvonalú átvilágításával teljes mértékben egyetértünk és szükségesnek tartjuk. Mivel a frakciónknak több olyan tagja is van, akiket 2014 októberében választottak meg először önkormányzati képviselőnek, ezért a szóban forgó cégek működésének alapos megismerését, és az ezzel kapcsolatos tényszerű tájékozódást mindez nagymértékben segítheti. Amennyiben akár az átvilágítás, akár a nyomozati eljárás jogszabálysértéseket állapít meg, akkor a megfelelő konzekvenciákat le kell vonni, a felelősöket pedig meg kell találni.
Szajcz Adrián
frakcióvezető
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.