Magazin
Az első magyar kutatónő, aki az Antarktiszon...
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Csaknem ötven év után húzta haza a szíve Siófokra.
Kálmán Imre-fotókiállítás nyílt a világhírű operettkomponista születésnapján, október 24-én a KIKK előtti téren. November 26-ig...
Turizmus, 2020: a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma alapján Balatonfüred áll az élen, de ha a magánszálláshelyekét is...
A múlt hónapban áramlástani felmérés végeztek az új Sió zsilip megvalósításával kapcsolatban, öt centiméternyi vizet engedtek le a tóból. Erre azért volt szükség, hogy a szakemberek lássák, hogy különböző vízhozamoknál, különböző eresztési nagyságoknál milyen áramlások alakulnak ki a Sió medrében, hiszen egy új zsilip esetében, főleg a hajózás szempontjából nem mindegy, hogy milyen káros áramlások vannak a part mellett, hogy tudnak navigálni a hajók.
- Nemcsak egy zsilipet, hanem hármat tervezünk, hiszen három egységből áll az úgynevezett siófoki leeresztés hajó zsilip. Áll önmagában a vízszintszabályozó műtárgyból, a nagy zsilipből, amit mindenki ismer, mellette ott található a hajózsilip, ami a második műtárgy, valamint egy harmadik, amely önálló, de egységet képez vele, ez pedig a Kilitinél az alsó duzzasztó. Mindhárom tervezése zajlik, tehát egy komplett rendszer tervezése. Ami miatt szükségessé vált az egész, egyrészt a műtárgyak életkora. Ezek a műtárgyak már jóval túl vannak azon az időszakon, amikor gazdaságosan fel lehetne újítani. Mozgató berendezésüket mindenki ismeri, aki siófoki, ez egy nagyon nagy áttételes, kézzel hajtott felhúzó szerkezet, ami nem igazán korszerű a mai követelményeknek nem felel meg. A hajózsilipnél vannak problémák a szivárgással, hiszen az építési idejében, a háborút követően gyakorlatilag a betonminőség, az acélminőség nem olyan volt, ami a mai kornak megfelelő. Nagyon sok helyen beszivárgás van. Ugyanez van a Kiliti duzzasztó műtárggyal, azt szintén korszerűsíteni kell. Tehát ennek a három egységnek van az áttervezése, és nemcsak a műszaki elavultság miatt kell őket újraépíteni, vagy áttervezni, hanem a kapacitásbővítés miatt is. Most a tervezés során megcéloztuk a 80-100 köbméter másodpercenkénti vízeresztési értéket- mondta Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója
A zsilip átépítésére több variáció is van, ezeknek zajlik most az egyeztetése, a Hajózási Hatósággal, a Balatoni Hajózással és az Önkormányzattal is elkezdődnek a tárgyalások, hiszen nem mindegy, hogy egy ilyen meghatározó műtárgy hova kerül és milyen elrendezésben. Emellett természetesen gazdaságossági és üzemeltetési szempontokat is figyelembe kell venni. Összesen három alap variáció létezik jelenleg és ezeknek több alváltozata is van. A tervezés KEOP-os forrásból, azaz még az előző ciklusnak az előkészített részéből valósul meg, amely közel 300 millió forint. A kivitelezés a 2014-2020-as KEHOP Európai Uniós forrásból valósulhatna meg, amire egyelőre 12 milliárd forint áll rendelkezésre. Az egyeztetések és a tervezés végére körülbelül másfél hónap múlva kerülhet pont, utána következhet a kivitelezés pályázati kiírása.
Annyit sikerült még megtudnunk, hogy az új zsilip teljesen más rendszerű lesz, mint a mostani. Jelenleg két nagy kereket lehet látni a zsilipen, mivel két kamrája van. Az új gyakorlatilag méreteiben hasonló lesz annyi különbséggel, hogy egy úgynevezett billenőtáblás zsiliptábla lesz elhelyezve. A mostani a kerekek segítségével felhúzható és alul ömlik ki a víz a Sióba, a billenőtáblát pedig úgy kell elképzelni, hogy van egy enyhén görbített tábla, ami a Sió felé dől, két oldalt hidraulika mozgatja a víz pedig fölül fog átbukni. Az új zsilipet már egy külön épületből, digitálisan lehet majd irányítani így finomabb beállításokat lehet alkalmazni, ami vízeresztés szabályozásának szempontjából fontos.
2021. 01. 23.
2021. 01. 12.
2020. 12. 24.
2020. 12. 20.
2020. 12. 06.
2020. 11. 11.
2020. 10. 04.
2020. 09. 12.
2020. 08. 16.
2020. 07. 25.
2020. 06. 25.
2020. 05. 10.
2020. 04. 05.
2020. 02. 24.
2020. 02. 23.
2020. 02. 21.
2020. 01. 31.
2020. 01. 27.
2020. 01. 11.
2019. 12. 27.
2019. 12. 14.
2019. 12. 14.
2019. 11. 11.
2019. 10. 28.
2019. 10. 26.
2019. 10. 25.
2019. 10. 21.
2019. 10. 12.
2019. 10. 08.
2019. 10. 06.
2019. 10. 04.
2019. 10. 03.
2019. 10. 01.
2019. 09. 23.
2019. 09. 20.
2019. 09. 19.
2019. 09. 18.
2019. 09. 16.
2019. 09. 15.
2019. 09. 08.
2019. 09. 02.
2020. 10. 29.
2020. 07. 09.
2020. 05. 06.
2020. 02. 19.
2020. 01. 29.
2020. 01. 28.
2020. 01. 18.
2019. 12. 18.
2019. 12. 14.
2019. 10. 27.
2019. 10. 22.
2019. 10. 11.
2019. 10. 10.
2019. 09. 26.
2019. 09. 25.
2019. 09. 24.
2019. 09. 22.
2019. 09. 21.
2019. 09. 17.
2019. 09. 13.
2019. 09. 12.
2019. 09. 09.
2021. 01. 23.
2020. 11. 30.
2020. 08. 31.
2020. 03. 10.
2020. 03. 03.
2020. 02. 07.
2020. 01. 19.
2019. 11. 10.
2019. 11. 06.
2019. 11. 05.
2019. 11. 03.
2019. 11. 02.
2019. 10. 29.
2019. 10. 19.
2019. 10. 05.
2019. 09. 14.
2019. 09. 11.
2019. 09. 07.
2019. 08. 30.
2019. 08. 23.
2019. 08. 22.
2019. 08. 15.
2019. 08. 14.
2021. 01. 11.
2020. 12. 13.
2020. 10. 29.
2020. 10. 17.
2020. 09. 27.
2020. 09. 13.
2020. 08. 26.
2020. 08. 24.
2020. 08. 16.
2020. 08. 09.
2020. 08. 02.
2020. 07. 23.
2020. 07. 11.
2020. 06. 22.
2020. 05. 04.
2020. 04. 09.
2020. 03. 17.
2020. 03. 07.
2020. 02. 18.
2020. 02. 09.
2020. 02. 02.
2020. 01. 26.
2020. 01. 22.
2020. 01. 21.
2020. 01. 12.
2020. 01. 10.
2020. 01. 09.
2020. 01. 05.
2019. 12. 14.
2019. 11. 07.
2019. 10. 23.
2019. 10. 20.
2019. 08. 25.
2019. 08. 06.
2019. 07. 31.
2019. 07. 28.
2019. 06. 27.
2019. 06. 13.
2019. 05. 31.
2019. 05. 23.
2019. 05. 14.
2019. 04. 22.
2019. 04. 06.